32 Succesfactoren voor een geslaagde crowdfunding campagne

Crowdfunding is niet een gemakkelijke manier om aan geld te komen. Het vereist een uiterst slimme campagne en het is simpelweg keihard werken. Als je erin slaagt om voldoende geld en andere waarde, bijvoorbeeld sociale overwaarde, op te halen, dan heb je er fans en nieuwe klanten bij. Uit talloze crowdfunding projecten blijkt dat je het meeste geld ophaalt bij de eerste kring van je netwerk. En dat zij je zullen helpen het in hun netwerken uit te zetten als je hen daarin betrekt. In dit artikel nog 32 tips waarmee je het succes van jouw crowdfunding project vergroot.

Crowdfunding is eigenlijk Communityfunding

Met dit gegeven in je achterhoofd, weet je ook dat de kans groot is dat jouw community ook voor een crowdfunding project te vinden is en dat crowdfunding bij uitstek een middel is om jouw community te betrekken.

Crowdfunding als middel geschikt?

Als je jouw initiatief van de grond wilt krijgen of wilt laten groeien, dan kan crowdfunding een middels zijn om in te zetten. In mijn artikel van vorige week ‘8 Voordelen van crowdfunding’ gaf ik aan dat ik als ondernemer aan het onderzoeken ben of deze manier van kapitaal vergaren kan helpen bij een drietal initiatieven waarbij ik betrokken ben. En dus wordt het hoog tijd om achter de succesfactoren van crowdfunding te komen.

Bezint eer gij begint

Hoe weet je of je het succes maximaliseert? Hoe zorg je ervoor dat je een goede start maakt en niet in de valkuilen trapt van wetgeving die je niet kent? Het leuke is dat als je erover begint te communiceren je van alle kanten goede voorbeelden en adviezen aangediend krijgt. Die voorbeelden heb ik bekeken en daaruit heb ik de belangrijkste succesfactoren voor een crowdfunding campagne gehaald. Tegelijkertijd heb ik me naar aanleiding van dit filmpje ingeschreven voor de online training “How to Build and Launch a Successful Crowdfunding Campaign” van de Crowdfunding Bank.

27 Succesfactoren

Mogelijk ben jij ook op crowdfunding pad? Om je op weg te helpen, deel ik hier met jou de 27 factoren die het succes van je crowdfunding campagne vergroten.

Aansprekend verhaal
1. Er moet een leuk verhaal te vertellen zijn dat de GUN en FUN(d) factor verhoogt;
2. Een ijzersterke pitch om je initiatief neer te zetten;
3. Goede onderbouwing geven waarom je doet wat je doet;
4. Een bekende persoon inzetten waarmee mensen zich kunnen identificeren.

Beleving
5. Het dient een initiatief te zijn waartoe mensen zich aangetrokken voelen;
6. Het initiatief roept een gevoel op dat je iets mede mogelijk maakt wat heel bijzonder is.

Communicatie
7. Een inspirerend filmpje waarin je het verhaal vertelt;
8. Promotie via een eigen website;
9. Inzetten van sociale media;
10. Het verhaal vertellen aan de mensen die je in verenigingsverband, in het cafe e.d. ontmoet;
11. Voldoende materiaal hebben wat je deelt met de community;
12. Regelmatige communicatie;
13. Maak helder hoe de community je kan helpen bij het communiceren over het project;

Doelgroep
14. Inzetten van een zo groot mogelijk netwerk;
15. Mobiliseren van de eerste cirkel rondom je eigen netwerk;
16. Activeren van deze eerste cirkel om hun eerste cirkel te benaderen;
17. Toevoegen van fans aan je projectteam.

Timing
18. Korte doorlooptijd van 30 dagen;
19. Maak de urgentie helder;
20. Communiceer al voor je jouw campagne start dat je financiering zoekt voor je initiatief;
21. Indicatoren of het gaat lukken in de gaten houden. Vlak na de opstart van de campagne en vlak voor de sluiting van je campagne wordt het meeste geld gestort.

Organisatie
22. Zie crowdfunding als een moderne invulling van een coöperatieve organisatie;
23. Werk samen met een professionele accountant;
24. Werk met een goed uitgewerkt plan;
25. Borg goede interactie middels een pro-actieve houding;
26. Ontwikkel samen met de (potentiële) deelnemers je plan en je campagne, zodat je meteen zicht krijgt of er een markt voor je initiatief is;
27. Wees creatief en innovatief;
28. Kies een platform dat past bij de doelstelling van je project.

Rewards
29. Zet unieke rewards die aantrekkelijk zijn voor de deelnemers;
30. Biedt de deelnemers een direct voordeel, bijvoorbeeld via een kortingsactie;
31. Verken wat een aansprekende Return of Involvement voor de deelnemers is;
32. Onderzoek welke Return on Investment interessant voor hen is.

DOEN mee!

Op 28 juni gaan we met The Next Co-creator Community een Co-creatie Crowdfunding32 Tips voor een geslaagde crowdfunding campagne Challenge in. Opdrachtgever hiervoor is het Change in Business Platform, Zij vragen de deelnemers hun te helpen met het bedenken van ‘Hoe dient de GUN en FUN(d) factor van de crowdfunding propositie en campagne eruit te zien om het grootste zakelijke festival voor Positief en Bewust Zakendoen van Nederland georganiseerd te krijgen?”. Voor meer informatie en aanmelding kijk op Co-creatie Crowdfunding Challenge 28 juni 2013.

Welke tips heb jij?

En nu is het aan jou…En heb je nog andere tips die we allemaal zouden moeten weten?
Plaats jouw antwoord in het reactieveld hieronder – da’s meteen een mooie stap om te zorgen dat iedereen zijn succes met crowdfunding vergroot.

Help je mij dit artikel te delen?

Vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties er plezier van kunnen hebben.

Op jouw crowdfunding succes!
Marieke

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

1 reactie

  1. Aanvullend bij de tips hierboven:

    * Bouw een tussentijdse evaluatieronde in gedurende je campagne-looptijd en bedenk ook een plan B.
    Heeft je campagne geen vliegende start? Geen nood, het valt me op dat veel Crowdfunding pogingen die succesvol eindigden, niet altijd zo’n succesvol begin kenden :-) De truck is om genoeg flexibiliteit in te bouwen, zodat je kan bijsturen indien nodig. (De mogelijkheid tot bijsturen is een groot voordeel van deze manier van campagne voeren, laat het niet onbenut. Van tevoren nagedacht hebben over een plan B, betekent dat je snel kan reageren als het nodig is). (Voorbeeld: Red Light Radio / Eddy Terstall met ‘Deal’).

    * Zoek naar synergie tussen de verschillende campagne onderdelen.
    Hoe meer de gehele campagne bij elkaar door geldschieters als een logisch geheel ervaren wordt, hoe beter. Volgens mij geeft dit geldschieters het vertrouwen dat het project tot een goed einde gaat komen. Breng bijvoorbeeld de ‘reward’ in lijn met wie je bent. Authenticiteit is ‘key’. (Dit lijkt te voor de hand liggend, maar een dergelijke synergie, waardoor het doodsimpel lijkt, wordt vaak alleen in ‘hindsight’ vastgesteld ;-) (Voorbeeld: Eddy Terstall / De Correspondent).

    Tot 28 juni bij The Next CoCreator – Crowdfunding Challange :-)
    Groet, Denise

    Beantwoorden

Laat een reactie achter


een + 1 =