5 Redenen waarom je volgende co-creatie kan mislukken

Marketing- en productafdelingen zoeken naar kansen op de ‘pijplijn’ met nieuwe producten, diensten en markten te vullen. Operationele teams zoeken naar mogelijkheden om tijd te besparen op hun innovatieproces. Senior Executives zoeken naar robuuste groeipaden voor hun organisatie. Allen willen meer kansrijke ideeën krijgen.

Alle bellen rinkelen!

Op dat moment moeten alle bellen gaan rinkelen! Wat ze je eigenlijk vragen is help onze impact te vergroten. Ik denk dat je het ook wel herkend. Iedere dag vliegen de ideeën je hersenpan binnen, de een nog beter dan de ander. Kom, wees eens eerlijk ….. hoeveel van die ideeën weten jij en je team daadwerkelijk te realiseren?

Ideeën x realisatie = impact

Je kan nog 100 super mooie ideeën hebben maar als je 0 realiseert heb je geen impact. Het realiseren van ideeën heeft alles te maken met organiseren, met executiekracht, met het weten te benutten van je community en je leiderschap vermogen. Een team die vier elementen inzet kan met 50 ideeën x 2 = 100 grotere impact maken.

En toch zijn er veel co-creaties die mislukken

Dit zijn de 5 belangrijkste redenen die wij in organisaties tegenkomen:

1.We zien geen resultaten
Ideeën hebben rijpingstijd nodig. Het is niet voor niks dat Walt Disney bijvoorbeeld ideeën door 3 kamers heen beweegt met enkele weken ertussenin! In onze tijd moet alles sneller, sneller, sneller ……. je hebt tijd nodig om ideeën te laten groeien of juist om zeep te helpen. Verwacht geen wonderen van 1 co-creatiesessie!

2.We zijn onzeker wat de volgende stap moet zijn
Met veel energie starten teams met het bedenken van nieuwe producten en diensten. Sommige (grote) organisaties halen daar multidisciplinaire externe en intern teams bij. Die komen dan in 2 – 3 dagen bij elkaar om een uitdaging met elkaar te kraken. Vol geloof presenteren ze aan het einde hun plan. Drie maanden later zijn ze nagenoeg niks opgeschoten. Verkwansel je energie en investering niet!

3.We vinden het gewoon niet belangrijk meer
Om welke reden dan ook, maar het is mens eigen dat we ons laten afleiden door de hoeveelheid mails, twitterberichten, telefoons en meetings die er dagelijks op ons afkomen. Dan verliezen we onze focus op ons super mooie idee, de beweging gaat eraf en uiteindelijk blijft er niks meer van onze motivatie over. Plan je acties om te realiseren en beoordeel of de rest daaraan bijdraagt!

4.We twijfelen eraan of ons idee echt wel zo goed is als we dachten
Zodra je over je idee gaat praten met anderen dan komen de kritische vragen. Dan lijkt het net of de aantrekkingskracht van het idee minder wordt en uiteindelijk voel je jezelf er ook niet meer tot aangetrokken. Realiseer jezelf dat je nooit ergens in zult slagen, als je het niet gewoon probeert.

5.We zien dat iemand ander iets anders doet en het lijkt beter dan dat van ons
Het gras is altijd groener bij de buren. Zal dat altijd zo zijn of weet jij dat te keren?

Kortom, wil je je impact vergroten laat deze 5 redenen nu los! Denk na over hoe je co-creatie moet organiseren, wat ervoor nodig is om jullie executiekracht te vergroten. Verhoog je de impact door een grote community in te schakelen of heb je voldoende aan enkele vertrouwelingen? Kan gedeeld leiderschap het commitment en eigen-verantwoordelijkheid van de participanten om te leveren vergroten?

Dank je wel voor de inspiratie die jij in het afgelopen jaar bent geweest voor Gamechanger. Wij wensen je een geweldig, succesvol 2012!

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

Geen reacties

Laat een reactie achter


− 3 = twee