Het ontbrekende hoofdstuk

Na het publiceren van mijn artikel De 7 doodzonden van een Community Manager vorige week, kreeg ik diverse mails van mensen die vroegen naar de 4 ontbrekende doodzonden. Toen stelde ik mezelf de vraag, waarom word ik overstelpt met deze reacties. Wat maakt hen er zo nieuwsgierig naar?

Aanvankelijk leek het alsof iedereen een andere reden had om erachter te komen. Voor mij was het belangrijk om te begrijpen wat er werkelijk gaande was, dus maakte ik een mindmap op basis van de eerste 63 obstakels die ik van de mensen terug hoorde.

Ben jij strategisch aan het stuntelen?

Nadat ik urenlang die mindmap bestudeerde (en er af en toe een slapeloze nacht aan overhield van al dat nadenken) realiseerde ik me dat de ware bron van de overgrote meerderheid van de obstakels die de meeste Community Managers, Marketeers, Productontwikkelaars en Business Development Managers hebben, naar één oorzaak te herleiden is. Zij gaan opportunistisch te werk met hun co-creatie communities en zien zich vervolgens strategisch ermee stuntelen. Dat betekent:

  • Dat je niet strategisch werkt aan business development door co-creatie met klanten …
  • Dat je je super gefrustreerd voelt en naarstig op zoek bent naar oplossingen …
  • Dat je niet de groei realiseert die je in jouw business zou kunnen realiseren.

Een ongelooflijk inzicht voor mijzelf en ik hoop ook voor jou. Want vanaf dat moment begreep ik veel beter dat de 7 doodzonden die een Community Manager maakt een logisch gevolg zijn van deze ene oorzaak.

Oké, voldoende daarover. We gaan door naar de vier ontbrekende doodzonden.

Nummer 4: Geen inzicht in de werkelijke drijfveren

Niemand heeft genoeg tijd om de input in de community te evalueren of om je vragen te beantwoorden. Of je nu de beste community bent of niet. In deze tijd heeft iedereen een TEKORT aan aandacht. En als je als Community Manager niet goed weet hoe je zoveel mogelijk aandacht weet te trekken en weet vast te houden dan is het snel gedaan met het succes.

Cognos Research, maar ook andere bureaus, geven aan dat mensen willen co-creëren om producten te vernieuwen of te verbeteren. Je zult dus INZICHT in de drijfveren van jullie community leden moeten krijgen om ook op de lange termijn succesvol met de community te zijn. Doen ze mee vanwege het plezier? De erkenning? Voldoening? Geld? Netwerk?

Nummer 5: Geen idee hoe je het beste product ontwikkelt

Er komen ideeën en reacties in de community binnen en dan ……? Hoe komen we nu tot het beste product? Als je geen flauw idee hebt hoe je een product ontwikkelt in een co-creatie community, waarom ben je er dan überhaupt mee gestart?

Een goed product ontwikkelen start met onderzoek naar de echte klantbehoeften. De informatie die in je community omgaat geeft ongelooflijk veel inzicht waar de KANSEN liggen voor toekomstige producten.

Hoe goed ken jij je community leden? Start alvast eens met het beantwoorden van de volgende vragen en je zult zien dat je erachter komt wat iemand zijn hart sneller laat kloppen:

  • Wat maakt iemand blij?
  • Wat is zijn grootste frustratie?
  • Wat is zijn grootste angst?
  • Wat ….. ontwikkel een lijst met vragen om alles te weten te komen over de leden in de community in relatie tot het nieuwe product dat je wilt ontwikkelen.

Nummer 6: Geen idee hebben wat de ROI is van de co-creatie community

Je organisatie investeert in jullie community. Voor mij, als ondernemer, is het dus vanzelfsprekend dat je wilt weten of de investering zich terugbetaald. Er gaat geld in en er dient waarde uit te komen. Simpel zat.

Het merendeel van de Community Managers aan wie ik vraag of zij weten wat de return on investment is van hun co-creatie community kijken mij wazig aan. Wat hun er veelal van weerhoudt is dat ze 100% precies willen zijn en als iets niet direct meetbaar lijkt te zijn ze dus niet starten met het berekenen van de ROI. Ook als het niet in je taakomschrijving staat zeg ik, DOEN.

De 5 stappen om de WAARDE van je community te bepalen is een handige Infographic die ik in maart al voor je maakte om hiermee te starten.

Nummer 7: Een slecht platform kiezen

Tal van Managers hebben online co-creatie communities gelanceerd om aan hun sociale media doelstellingen te voldoen. En falen in het behalen van die doelstellingen. Een klant vertelde onlangs dat hij van plan was de stekker uit de community te trekken, want hij kon de continuïteit in de co-creatie community niet borgen. Wat bleek, de community groeide zo snel dat de leverancier van het online platform die ontwikkeling niet kon bijbenen!

Net zoals iedere pakket selectie van nieuwe software vraagt ook het kiezen van een online platform om de beschrijving van de JUISTE business en technologie requirements. Denk bijvoorbeeld aan requirements die de online co-creatie community dient te ondersteunen in:

  1. Leden werven en binden: Welke doelgroepen benader je? Is segmentatie nodig?
  2. Product ontwikkelen: Hoe ziet de blauwdruk van het co-creatie proces eruit? Waar haakt de online community in op dat proces?
  3. Management rapportage: Wat zijn de kern indicatoren waarop je het succes van de co-creatie community wilt managen? Welke informatie creëert draagvlak bij het management?
  4. Partnership: Welke vorm van samenwerking kies je met de organisatie die het platform levert? Welke afspraken maak je met elkaar om steeds een stapje verder te komen in de ontwikkeling van je co-creatie community?

Schrijf alle voor jou relevante requirements uitgebreid op en start dan met het onderzoeken van minstens 10 platformen om tot de JUISTE keuze te komen!

Tot slot

Je kunt je afvragen waarom zou ik dit allemaal met je deel … gratis. Als dat zo is, laat het me je dan vertellen.

In elke zakelijke relatie moet iemand de eerste stap zetten. Plus, iemand moet de eerste investering doen en dus het eerste risico nemen. Jij deed de eerste zet door het lezen van dit artikel (en al mijn andere artikelen). Vanwege dat, ben ik bereid te investeren in jou en de ontwikkeling van jullie business door co-creatie.

Dat gezegd hebben, is hier wat ik je te vraag te doen. Ga naar http://www.gamechanger.nl/home/workshop-business-development-door-co-creatie Daar zul je de mogelijkheid hebben om je in te schrijven voor onze Workshop Business Development door Co-creatie Communities op 29 november aanstaande. De 8 VIP’s die hier begin oktober bij waren gaven deze workshop een 8.5!

Je kunt hier de volledige informatie over deze workshop te weten komen.

Voordat je gaat …

  • Vond je dit bericht nuttig voor jou?
  • Vindt jezelf dat je deze zonden schendt?
  • Welke vragen zou je nog meer beantwoord willen krijgen?

Zoals altijd, zou ik het waarderen als je in het reactieveld hieronder wil antwoorden en deze post via Facebook, Google+, Twitter en Linkedin wil delen door op de knoppen hieronder te klikken.

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

0 reacties

Laat een reactie achter


6 + = negen