8 Voordelen van crowdfunding

Crowdfunding – het ophalen van geld bij een grote massa kleine financiers – is een innovatieve vorm van (online) financiering met onvermoed potentieel. Het kan organisaties in staat stellen kapitaal te vergaren voor een project of onderneming, maar biedt ook mogelijkheden voor marketing en binding met klanten. Crowdfunding kent believers en non-believers. Consumenten zien crowdfunding platformen steeds vaker als shopping-malls zo blijkt uit het gerenommeerde trendwatching.com.

Ondernemers en crowdfunding

Als ondernemer ben ik gefascineerd geraakt door crowdfunding. Vorige jaar tijdens een een congres gingen we met een aantal ondernemers in gesprek met Jacqueline Zuidweg, zakenvrouw van het jaar 2012, over andere financieringsvormen. Een van de vormen die eruit kwam was crowdfunding.

Is crowdfunding wat voor mij als ondernemer?

Voor mij een reden om mij als ondernemer in de mogelijkheden te verdiepen die crowdfunding te bieden heeft. Om een aantal redenen doe ik dat:

  • Kunnen we het inzetten voor het grootste zakelijke Festival voor Positief Zakendoen in Nederland op 13-12-13? Georganiseerd door het Change in Business platform in nauwe samenwerking met het Nederlands Centrum voor Directeuren en Commissarissen.
  • Kan het een serieuze financieringsvorm zijn voor een start-up waarbij ik betrokken ben?
  • Kan het relevant zijn voor bijvoorbeeld Imkerij de Werkbij die in een van onze Co-creatie Challenges hun uitdaging inbrengt om te ontwikkelen en verder te brengen?

Leren van andere crowdfunding voorbeelden

8 Voordelen van crowdfundingJe zal zien …. op het moment dat je aan je ‘crowdfunding ontdekkingsreis’ begint komen heel veel zaken samen! Trendwatching.com met hun Pretail trend. Het FD met hun artikel over het feit dat crowdfunding uit de artistieke beginfase komt. Google met hun bericht dat zij ook in P2P leningen stappen. En deelt Crowdfunding Evangelist Roland Kleverlaan prachtige voorbeelden uit de bouw, uitgeverij en energie wereld met me. Mooie synchroniciteit is dat! Voor mij een reden om al deze voorbeelden weer te delen op “Crowdfunding als financieringsvorm” op onze site van The Next Co-creator Community. Doe er je voordeel mee!

8 Voordelen die je met crowdfunding kunt bereiken

De wereld van crowdfunding is sterk gefragmenteerd en je zult van te voren voor jezelf heel goed moeten bepalen welk voordeel je met crowdfunding wilt bereiken. Op basis van de ‘crowdfunding best practises’ die ik heb gelezen filter ik er 8 voordelen uit die ik regelmatig zie terugkomen als reden om crowdfunding in te zetten:

  1. Op de markt kunnen brengen van nieuwe producten, diensten en zelfs processen;
  2. Realiseren van de verdere groei van een onderneming of gebiedsontwikkeling;
  3. Ter ondersteuning van een initiatief dat een sterk maatschappelijk belang vertegenwoordigt;
  4. Manier om de markt te testen zodat je weet of er belangstelling is voor het product of dienst;
  5. Het verkrijgen van voorbestellingen zodat de risico’s verminderen in het traject richting de productie;
  6. Een goeie band opbouwen met je ‘ambassadeurs’, de mensen die in jouw initiatief investeren;
  7. Een win-win situatie creëren voor alle betrokken partijen; de ondernemer en de peers die lenen;
  8. Het inzetten als marketinginstrument.

Conclusies

Kan crowdfunding voor een ondernemer waardevol zijn? Ik kom tot een aantal observaties:

  • Crowdfunden van een start-up kan denk ik wel, maar dan wordt het meer een investering die iemand doet. Daarmee wil je een goed rendement halen en gezond risico lopen. In Nederland blijken daar nog niet zoveel feitelijke resultaten over te zijn. Binnenkort interview ik Emilie Huber van start-up Colorishoes over hun crowdfunding resultaten.
  • Voor organisaties die al met deelnemers een co-creatie challenge ingaan, kan ik me goed voorstellen dat crowdfunding sneller een optie voor mensen kan zijn dan voor een start-up. Omdat je als deelnemer al betrokken bent bij het oplossen van het vraagstuk. En je derhalve meer gevoel hebt bij de ondernemer, de onderneming en het doel waarvoor hij/zij het kapitaal nodig heeft.
  • Het Festival voor Positief en Bewust Zakendoen dient een maatschappelijk belang. Daarvan kan ik me voorstellen dat mensen het interessant vinden om er middels crowdfunding aan bij te dragen. Hoe precies, daar heb ik nog geen antwoord op. Tijd dus om dat te gaan ontdekken! Hoe? Dat lees je hieronder.

DOEN mee!

Op 28 juni gaan we met The Next Co-creator Community een Co-creatie Crowdfunding 8 Voordelen van crowdfundingChallenge in. Opdrachtgever hiervoor is het Change in Business Platform, Zij vragen de deelnemers hun te helpen met het bedenken van ‘Hoe dient de GUN en FUN(d) factor van de crowdfunding propositie en campagne eruit te zien om het grootste zakelijke festival voor Positief en Bewust Zakendoen van Nederland georganiseerd te krijgen?”. Voor meer informatie en aanmelding kijk op Co-creatie Crowdfunding Challenge 28 juni 2013.

Help je mij dit artikel te delen?

Vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties er plezier van kunnen hebben.

Laat zien wat je geld doet!
Marieke

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

0 reacties

Laat een reactie achter


6 − = nul