Alles is mogelijk, als je weet hoe!

We weten het allemaal. Betrokken medewerkers, betrokken klanten en betrokken partners zorgen voor vitalere organisaties en derhalve een beter resultaat. Je kan niet zonder doelen. In dat woord doelen zit het woord delen. Durven delen heeft voor mij te maken met echte aandacht hebben voor elkaars verlangens, meningen en belangen. Alleen dan kun je anderen laten schitteren. Dan ontstaat er een groeiend vertrouwen om met elkaar de impact te maken die nodig is om elkaars doelen te verwezenlijken. Online communities kunnen daarin betekenisvol zijn!

Redenen waarom een community wel succesvol kan zijn

Er is al veel geschreven over waarom communies zo snel ter ziele gaan. Wat hebben succesvolle communities met elkaar gemeen? En wat leren we daarvan? Hieronder licht ik vier redenen toe waarom een community wel succesvol kan zijn.

1.Gemeenschappelijke interesse of doel

Deze reacties hoor ik vaak terug uit succesvolle communities:

  • wij helpen elkaar lastige vraagstukken te tackelen;
  • wij komen met nieuwe technieken in aanraking die we kunnen toepassen in ons werk;
  • wij inspireren elkaar en doen nieuwe inzichten op;
  • wij leren op een andere manier te denken en te doen.

2.Community leden een podium bieden, zodat zij kunnen schitteren

In succesvolle communities zorgt de community leider ervoor dat de leden het beste in zichzelf naar boven kunnen halen, vanuit hun eigen kracht, kennis en kunde. Door kruisbestuiving met andere communities tot stand te brengen leren nieuwe mensen elkaar kennen en hun netwerken uit te bouwen.

3.De leden hun mening durven te vragen over de richting van de community

Een succesvolle community wordt gemaakt door de leden. Een goede community leider luistert goed naar de wensen van de leden. En besluit vervolgens direct over wat er gedaan moet worden om de community in de goede richting te ontwikkelen.

4.Community leiderschap

In de communities waarin ik betrokken ben zie ik steeds vaker een verschil tussen Community managers en Community leiders. De leiders durven kennis en netwerken te delen. Zij durven afhankelijk van de context die zich voordoet, hun leiderschap situationeel af te staan aan iemand in de community die voor die specifieke situatie beter is de juiste acties te nemen.

Community managers zijn gericht op het beheersen van de community (bijvoorbeeld: aantal mensen, soorten vragen, kosten, functionaliteiten) Community leiders daarentegen doen wat ervan ze verwacht wordt: zij luisteren naar de leden hun meningen, verlangens en belangen. Als fundament voor het continue bouwen aan de ontwikkeling van de community.

Niets is onmogelijk, als je weet hoe!

Stel dat ik je nu zou vertellen dat je binnen 28 dagen jullie community weer kunt laten schitteren. Hoe zou je reageren?

Dat is onmogelijk …. ?
Dat is onmogelijk voor mij!
Dat is onmogelijk bij ONS!

Als je jouw ongeloof niet kunt loslaten… kan ik je niet helpen.
Maar als je denkt ….is het echt mogelijk. Kun je mij leren hoe het moet?
Dan… ga ik je daarbij helpen.

Gratis Audiocursus ‘Succesvollere Communities’

Om te beginnen… meld je aan voor de GRATIS Audiocursus “Succesvollere Communities”. Neem de tijd om de lessen in je op te nemen. Je ontvangt gedurende 4 weken iedere week een les van ongeveer 15 minuten.

Gratis Audiocursus ‘Succesvollere Communities’

* indicates required



 


Help je mij dit artikel te delen?

En vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties ervan kunnen profiteren van de GRATIS Audiocursus. En vergeet ook niet jouw stem te geven door op de sterretjes te klikken.

Op jouw community succes!
Marieke

 

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

Geen reacties

Laat een reactie achter


zeven − = 5