Boeken over co-creatie voor deze zomer

Co-creatie vakkennis

De ideale manier om m’n vakkennis bij te houden, is zonder twijfel het lezen van boeken die met co-creatie te maken hebben. Op die manier wordt ik geïnspireerd door cases waar anderen mee te maken hebben gehad en vertaal ik de concepten ervan naar de eigen dagelijkse praktijk en die van onze klanten.

Waarde van lezen

Maar wil je dat al die boeken daadwerkelijk tot meer ideeën, inzichten en impact leiden, dan is het noodzakelijk dat je er aandachtig mee bezig bent. Tijd is dan een schaarse factor. Ideaal gezien leest een professional zo’n 2 boeken per maand. Heel veel professionals halen dat aantal niet. Heb je er wel eens bij stilgestaan hoeveel potentiële waarde je daarmee verloren laat gaan? En hoeveel inspiratie je daardoor misloopt?

4 Boeken deze zomer

Deze zomervakantie neem ik in mijn koffer dan ook 4 boeken mee die met cocreatie te maken hebben. Daarmee loop ik de opgedane ‘schade’ weer in. De volgende boeken hebben ik uitgekozen:

Gedeeld leiderschap

1. Gedeeld leiderschap – Veerkracht door nieuwe vormen van samenwerken, organiseren, leren en leiderschap. Gedeeld leiderschap gaat over moderne managers die een context, een omgeving weten te creëren waarin medewerkers tot groei en bloei komen. Paul Peter Feld, Directeur Human Resources & Organisation bij Xerox is een van de schrijvers. In zijn visie is leiderschap een resultaat van co-creatie. Door het leiderschap te delen , wordt de kwaliteit daarvan beter en komen de resultaten op een hoger niveau te liggen. In dit boek hoop ik inzichten te krijgen hoe je nog beter de verbinding kunt maken tussen externe en interne co-creatie en welke consequenties dit heeft voor het worden van een co-creatieve organisatie.

The Power of Pull

2. The Power of Pull – How small moves, smartly made, can set big things in motion. De kracht van ‘Pull’ wordt ingezet om nieuwe bronnen van informatie aan te boren. Daarnaast krijg je ideeën over het aantrekken van mensen in een co-creatie omgeving en laten de schrijvers je zien hoe ‘Pull’ ingezet kan worden om de organisatie flexibel af te stemmen op de continue stroom van informatie. Via dit boek hoop ik inzichten te krijgen hoe je de resultaten van co-creatie communities slimmer en sneller kan laten groeien.

A Guide to Open Innovation and Crowdsourcing

3. A Guide to Open Innovation and Crowdsourcing. In dit boek wordt uitgelegd hoe je de kracht van ideeën en mensen buiten de organisatie kunt gebruiken om innovatie te versnellen. Met name in de B2B cases ben ik geïnteresseerd waar co-creatie met partners verder gaan dan samenwerken. Het aardige aan dit boek is ook dat mislukkingen worden besproken. Vaak kan je daarvan nog meer leren!

 

Open Services Innovation

4. Open Services Innovation – Rethinking your business to grow and compete in a new era. Chesbrough laat zien hoe bedrijven in elke sector de kritische verschuiving van product-naar service-centric denken maken. En hoe zij komen van gesloten innovatie naar innovatie waar het co-creëren met klanten hen in staat stelt duurzame business modellen voor klanten en partners te openen. Zijn aanpak wil ik leren begrijpen om te beoordelen of het in de Gamechanger co-creatie toolkit opgenomen kan worden. Daarnaast hoop ik nog meer te begrijpen of en wat de essentiële verschillen en keuzes zijn in co-creatie tussen MKB organisaties en co-creatie tussen Corporate organisaties zijn.

Geniet van je vakantie!

Kortom: Voor een kenniswerker is het lezen van boeken over het vakgebied erg belangrijk om te komen tot een nog betere dienstverlening. Co-creatie is mijn expertise en de komende weken ben ik er wel even mee onder de zon!

Een mooie zomervakantie gewenst aan al mijn lezers!

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

Geen reacties

Laat een reactie achter


vijf − = 3