Co-creatie en joint ventures

Je hebt een droom die je wilt verwezenlijken. Er is een groep ondernemers die met je co-creëren. De insteek is om de co-creatie informeel te houden. Op termijn kunnen er gelden vrij komen. Daar zijn jullie van overtuigd! Dat moment lijkt te naderen. Uit de groep komt de vraag ‘Laten we nu eens iets gaan formaliseren’. Je voelt wel aan dat er iets voor geregeld moet worden, maar wilt niet dat het afbreuk doet aan de opzet. Je voelt ook aan, dat als je het geld al had om je droom te realiseren, je met dat geld diensten kan inkopen. Maar dat geld heb je (nog) niet ….. Joint ventures zijn een uitkomst om proposities te realiseren en te vermarkten in co-creatie met anderen. 5 Lessen die ik heb geleerd om een succesvolle joint venture op te zetten.

Wat zijn joint ventures?

Met vallen en opstaan ben ik erachter gekomen dat goede joint ventures zich kenmerken omdat zij een win-win-win situatie creëren. Dat betekent dat jouw eigen organisatie, de organisatie waarmee je de joint venture aangaat en de klanten van beide organisaties er baat bij hebben dat de joint venture bestaat. Joint ventures zijn een prachtige manier om meerdere van je business doelstellingen te realiseren. Zo hebben joint ventures mij bijvoorbeeld geholpen bij:

  • groeien in een specifiek marktsegment;
  • het co-creëren van een succesvol concept waarvoor ik meer capaciteit nodig had;
  • het vergroten van mijn impact en invloed bij de juiste doelgroep.

Vijf lessen voor succesvolle joint ventures

In vier jaar tijd heb ik ervaring opgedaan met 6 joint ventures. De eerste drie uit mijn eerste jaren van ondernemerschap zijn niet naar wens verlopen, de laatste drie veel beter. Een goede joint venture geeft energie! Dit zijn de vijf lessen die ik heb geleerd gedurende de co-creatie initiatieven waarbij ik als ondernemer betrokken ben geweest.

  1. De juiste partner vinden
  2. Op naar de markt!
  3. De onmisbaarheid van het menselijke maat
  4. De kracht van de hefboomwerking
  5. Contracten zijn er voor als er gedoe komt

Iedere week ga ik dieper in op een van deze vijf lessen. Deze week met het vinden van de juiste partner.

De juiste partner vinden

Een juiste partner is cruciaal voor een goede joint venture. Wat is dat, een juiste partner? Het is iemand:

  • Die competenties heeft die jijzelf niet hebt. Hierdoor kun je elkaar aanvullen. Zodra er teveel overlap is gaat het averechts werken en kan er zelfs een gevoel van onderlinge concurrentie ontstaan of een machtsbasis. Het vertrouwen neemt dan snel af en daarmee de energie en uiteindelijk het initiatief.
  • Waarmee het klikt! Om de persoon die hij is, hoe hij in het leven staat en hoe hij naar de toekomst kijkt. Er is wederzijdse gelijkheid, vertrouwen en samen kan je bergen verzetten, zonder dat het knelt.
  • Die toegang heeft tot een sector die jij niet hebt. De impact is helemaal groot als jezelf een andere sector inbrengt en de twee sectoren verbindt. Op dat knooppunt ervaar ik de echte vernieuwing en meerwaarde.

1+1=11

Een joint venture staat voor mij voor 1+1=11, synergie dus! Voordeel voor jezelf, jouw partner(s) en beider klantgroepen.

Ik wil graag via de comments alle kenmerken voor het vinden van een juiste partner voor joint ventures in kaart brengen. Hoe gaaf is het als je kunt zien wat iedereen heeft geleerd zodat we tot meer succesvolle joint ventures in co-creaties komen? Hiervoor heb ik jouw hulp nodig. Laat een comment achter in het commentaarveld met jouw antwoord op de vraag: wat is het kenmerk van een juiste partner voor een joint venture?

En vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties ervan kunnen profiteren. En jouw stem te geven door op de sterretjes te klikken.

Discover, Connect, Create & Enjoy!
Marieke

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

0 reacties

Laat een reactie achter


negen + = 15