Co-creatie van frisse en unieke perspectieven

Co-creatie van klantinzichten

Tijd om stil te staan. ‘Wat zijn klantinzichten nu eigenlijk?’ Afgelopen week had ik een leuke en interessante cocreatie workshop met kinderen, ouders, leerkrachten, ontwikkelpartijen en medewerkers. We zijn binnen de fase van conceptontwikkeling net begonnen om klantinzichten te ontdekken. Deze inzichten vertalen we in een later stadium naar oplossingen die een fris en uniek perspectief geven op wat kinderen willen doen met ICT in het onderwijs. Ik merkte dat de informatie die tijdens deze sessie boven tafel kwam letterlijk werd gezien als inzicht en de deelnemers direct in oplossingen gingen denken.

Diverse perspectieven

Klantinzichten zijn best wel een complex ding. In dat kader dook ik in een recente discussie hierover in de Consumer Insights groep op Linkedin. Meer dan 220 comments heb ik bekeken en kwam tot de volgende inzichten.

Wat zijn klantinzichten niet?

Soms worden complexe zaken duidelijker om eerst eens na te denken over wat ze niet zijn. Klantinzichten zijn niet:

  • Een quote van een klant.
  • Een feit of een getal.
  • Informatie.
  • Kennis.

Waartoe leiden klantinzichten?

Vervolgens helpt het ons complexe zaken te snappen als we begrijpen aan welk resultaat ze een bijdrage dienen te leveren. Klantinzichten leiden tot:

  • Andere richtingen die we van te voren niet hadden bedacht.
  • Een verandering in het leven van de klant.
  • Iets dat relevant is voor je organisatie.

De oorsprong van klantinzichten

Om een nog beter begrip te krijgen van wat klantinzichten zijn, helpt het om ons bewust te zijn van waaruit zij ontstaan. De oorsprong van klantinzichten komt uit:

  • Inspiratie.
  • Data-analyse.
  • Observaties.
  • Verschillende achtergronden.
  • Belangen.

Dan nu ….. de klantinzicht definitie!

Zoveel mensen zoveel definities van klantinzichten. In de co-creatie trajecten die Gamechanger begeleid hanteren we de volgende klantinzicht definitie:

“Een fris en uniek perspectief als gevolg van nieuwe combinaties die je maakt op basis van ideeën en informatie”.

Aha! WoW!

Als dat het gevoel oproept van “Aha”, ‘Wow, nu begrijp ik het” of ‘Opluchting’ dan merk ik dat direct in een positief resultaat van de co-creatie workshop. Kortom, blijf in de fase van ontdekken zoveel mogelijk vragen stellen en blijf je zoveel mogelijk verwonderen. Dat komt een fris en uniek perspectief ten goede!

Gezien het belang van klantinzichten in co-creatie trajecten, hebben we in The Next Co-creator Community van 23 maart 2012 een heel thema gewijd aan de klant als Insight Provider in online communities. Lees hier meer.

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

Geen reacties

Laat een reactie achter


+ 3 = vijf