Community management als businessmodel voor groei

Gebruik jij een community in jouw bedrijf? En vraag jij je af hoe een community kan helpen om groei te realiseren? Om meer te leren hoe community management als businessmodel voor groei ingezet kan worden, heb ik Arja Kapitein geïnterviewd voor deze aflevering van de Community Management Podcast Show.

Meer over deze show

De Community Management Podcast is een show van Gamechanger. Het is zo ontwikkeld dat het drukke marketing, community managers en business owners helpt te ontdekken wat werkt in het community management landschap. De show bestaat uit:

  1. De gratis audiocursus ‘Succesvollere Communities’ die je onderaan dit artikel kunt aanvragen en
  2. Expert interviews met het interview dat je hieronder gaat beluisteren.

In deze aflevering interview ik Arja Kapitein, oprichter van Arja Kapitein Advies, het waardemanagement bureau van Nederland. Daarnaast is zij eigenaar van het Automuseum in Schagen en als Toezichthouder in meerdere organisaties actief.

Arja deelt haar waardemanagement verhaal en laat zien hoe waarde co-creatie een belangrijk bestaansrecht is voor succesvolle communities. Je leert op een andere manier naar waarde te kijken en dit kan waardevol voor je zijn in de fase waarin je nu zit met jouw community.

Luister naar het interview, deel jouw feedback en lees de samenvatting van het interview nog eens terug.

Luister naar het interview

Community management als business model voor groeiPodcast: Klik hier en speel af in een nieuw venster

Hier is de samenvatting van datgene dat je in dit interview ontdekt:

Wat is waarde co-creatie

Waarde co-creatie is voor iedereen die bij co-creatie betrokken is wat anders. Co-creatie gaat over het samen creëren. Wat je wil is daadwerkelijk waarde creëren. Waarde is afhankelijk van de positie en de belangen die iemand heeft. Waarde gaat uiteindelijk over wat iets oplevert. Het is de je bestaansrecht, de reden waarom je iets doet. Waarde kent verschillende verschijningsvormen: de economische waarde, de zachte maar ook maatschappelijke waarden. In waarde co-creatie verbindt je de economische waarde altijd met de andere waarden.

Welk type organisaties zijn het beste uitgerust voor waarde co-creatie?

Traditionele zakelijke organisaties hebben veel te winnen bij het denken vanuit de waarde voor klanten. Vooral als zij dat ook doen samen met klanten. Dan komen ze tot totaal oplossingen die van veel grotere waarde zijn voor klanten en tegelijkertijd voor de organisatie zelf, tot kostenvermindering leiden.

Waarde co-creatie vraagt een bepaalde openheid van organisaties om goed te kunnen luisteren naar wat klanten echt willen en ook een flexibele manier van denken. Niet vanuit het product en de dienst, maar vanuit wat die klant wil hebben.

Organisaties die echt met innovatie bezig zijn kunnen veel aan waarde co-creatie hebben. Zij dienen te voorkomen om op hun eigen eilandje te blijven zitten en willen voorkomen dat ze onnodige kosten maken omdat zij producten hebben gemaakt waarvan achteraf blijkt dat klanten er niet op zitten te wachten. Dit type organisaties kunnen veel geld besparen door in korte tijd met oplossingen te komen en minder risico lopen omdat zij bij voorhand weten draagvlak te realiseren voor het eindproduct.

Wat is de waarde van een community?

In een community komen mensen bij elkaar met verschillende achtergronden en posities. Een community leent zich er uitstekend voor om goed met elkaar te praten over de betekenis van de verandering die je met elkaar creëert. En om in gesprek te gaan over de waarde van die verandering. Juist omdat iedereen daar zo verschillend in staat, kan je dat in een community zo goed doen.

Een traditionele organisatie moet zich vaak houden aan allerlei kaders die zijn afgesproken en voor behoorlijk wat bureaucratie zorgen. In een community heb je dat niet, waardoor je direct je kunt bezighouden met de zaken die er werkelijk toe doen. Tel daarbij op het zelfregulerende en zelfsturende vermogen van een community en dan heb je de belangrijkste waarden van een community wel te pakken.

Arja KapiteinArja vertelt hoe zij voor hun Automuseum in Schagen de waarde hebben vastgesteld. De rol van geld hebben zij volledig uit de operatie gehaald. En daardoor kunnen zij toegang verstrekken op basis van waardebepaling achteraf.

Wat is de verbinding tussen community management en groei?

Dan dien je eerst vast te stellen wat je met groei bedoelt. Gaat het om groei in omvang? In winstgevendheid? Persoonlijke groei? Groei in maatschappelijke bijdrage? Of bijvoorbeeld om groei in innovatievermogen?

Groei heeft een relatie met je bestaansrecht. Het kan een absolute waarde zijn. Als je de groeidoelstelling combineert met je bestaansrecht en terug redeneert wat er moet gebeuren dan kom je op acties uit. In je acties gaat het over interactie met mensen waarover in het artikel Dienen, Bedienen en Verdienen wordt gesproken. Managers in traditionele organisaties sturen op acties. In een community echter is geen hiërarchie en stuur je met elkaar op waardecreatie in plaats van acties. Zodra het zicht op waardecreatie verdwijnt, verdwijnt het bestaansrecht van de community.

Een laatste tip van Arja Kapitein

Focus op waardecreatie is doodgewoon leuk! Want zeker in een community ontmoet je enthousiaste mensen die met elkaar een band hebben om succes te co-creëren.

9 Belangrijke inzichten

De belangrijkste inzichten na het beluisteren van deze Community Management Podcast zijn:

  • Community management kan een business model zijn voor groei. Als groei tenminste de doelstelling is die je wilt behalen.
  • Community management gaat over waarde co-creatie: het verbinden van economische, zachte en maatschappelijke waarde.
  • Ieder type organisatie kan met community management voordeel bereiken.
  • Voordelen kunnen zijn: (1) versnelling realiseren (2) kosten besparingen (3) eerder opleveren van geld.
  • Een community kent minder bureaucratie en daarmee verspilling van belangrijke bronnen.
  • In wezen zijn er geen verschillen in waarde tussen online en offline communities.
  • Waarde co-creatie is een krachtig middel om de community soepel, inspirerend, prettig en effectief te laten verlopen.
  • In communities stuur je op waarde creatie in plaats van acties.
  • Een community stopt als er geen waarde co-creatie meer plaatsvindt.

Connect met Arja via Twitter of op haar website.

Help je mij dit artikel te delen?

Vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties ervan kunnen profiteren.

Wat denk jij?

Wat zijn jouw ideeën over de waarde van communities? Laat alsjeblieft jouw reactie achter in het reactieveld hieronder.

Mis dit niet!

De Community Management Boot Camp start op 1 en 2 juli. Dit is een dynamisch Community Management Trainingtweedaags trainings- en netwerkevenement voor marketing, community en communicatie professionals waarin je een succesvolle online community leert te ontwikkelen. Naast een introductie van succesvolle online communities maak je kennis met belangrijke principes, thema’s, processen en interventies betreffende communities. Je oefent tijdens dit evenement met het toepassen van de opgedane kennis waardoor je van jouw online community een business model maakt voor groei. Er zijn een aantal sprekers inclusief Marieke Schoenmaker en Arja Kapitein.

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

Geen reacties

Laat een reactie achter


9 + vijf =