Community Management Lifecycle

We zijn op zoek naar waarde, zeker in economisch uitdagende tijden. Des te meer waarde je biedt, hoe meer mensen je verbindt en aan je bindt. Ook voor offline en online communities gaat dit op. Helaas sneuvelen nog veel communities omdat de community manager de ontwikkel strategie niet helder in het vizier heeft. De Community Lifecycle helpt mij in elk geval om wel goed voor ogen te houden waar ik met onze Community The Next Co-creator naartoe wil.

Community Lifecycle

De Community Lifecycle is een concept uit Buzzing Communities die je de gelegenheid biedt om de waarde voor je community stap voor stap te vergroten. Met bijbehorende resultaten zoals de foto bovenaan deze blogpost laten zien. Hieronder vindt je een overzicht aan activiteiten die centraal staan per stap om je community meer waard te laten zijn.

1.Geef jouw community een goede start

In deze fase van jouw community begin je met de interactie en bereik je een kritische massa door een kleine groep zeer actieve deelnemers te cultiveren.

  • Nodig de mensen met wie je al een relatie hebt uit voor deelname in de community. Doe dit persoonlijk, per e-mail, in events die je organiseert of via crossmedia kanalen.
  • Initieer gesprekken rondom thema’s waarvoor belangstelling is.
  • Zorg ervoor dat je regelmatig bezoek naar de community creëert.
  • Bouw goede relaties op met de community leden.
  • Signaleer het moment dat leden elkaar beginnen uit te nodigen.
  • Experimenteer met content dat wel en niet werkt en leer daarvan.

Meer achtergrond over deze fase in jouw community vindt je in ‘In zeven stappen een succesvolle online community bouwen’.

2.Pak door en vestig jouw community

In deze fase zorgen leden tot wel 90 procent van de activiteiten ten opzichte van jou als community manager.

  • Je blijft verwijzingen aanmoedigen en via promoties onder de aandacht brengen.
  • Je merkt dat steeds meer leden zelf hun relaties gaan uitnodigen.
  • Je zorgt ervoor dat nieuwe leden zich thuis gaan voelen in de community.
  • Via het hosten van events komen er meer nieuwe leden bij en versterkt het netwerk zich.
  • Vrijwilligers ga je organiseren om te kunnen voldoen aan de eisen die een groeiende community vraagt.
  • Het platform gaat verder ontwikkeld worden.
  • Je zal meer tijd besteden aan modereren van vragen, gesprekken maar ook gedoe dat er ontstaat.
  • Het directe contact tussen leden wordt groter.
  • Op een creatieve en gestructureerde manier zal de content zich verder ontwikkelen.

3.Op weg naar een volwassen community

In de fase van rijpen voeren de leden het merendeel van de activiteiten uit en zich echt betrokken bij de community. De community is nu echt de plaats waar mensen komen die geïnteresseerd zijn in het specifieke onderwerp.

  • Sporadisch zal je als online community manager nog gesprekken hoeven te initiëren.
  • Jouw focus komt meer te liggen op het opschalen van processen, events, content en het platform.
  • De vrijwilligers zijn nu onderdeel geworden van het team en voeren jouw vroegere community taken uit.
  • De potentiële groei die er nog inzit komt tot stand door verbindingen die je weet te leggen met andere netwerken.
  • De meest gebruikte omgevingen op de site zullen verder worden geoptimaliseerd.
  • Je kijkt vooruit naar de toekomst voor jullie community.

4.Opsplitsen van je community in kleinere cellen

De community is in deze fase zo groot geworden dat het beter is om haar te segmenteren in kleinere eenheden met een specifieke focus.

  • De community wordt opgesplitst in sub-groepen waarbinnen verdere groei mogelijk is.
  • Co-founders zetten hun eigen sub-groepen op.
  • Als community manager analyseer je de content en gesprekken en bepaal je welke sub-groepen er nog meer mogelijk zijn.
  • Voor deze sub-groepen train je mensen die deze groepen kunnen managen.
  • Je plant op welke momenten welke sub-groepen live gaan met daarbij behorende promotie.

Hoe manage jij de lifecycle?

Het lijkt me hartstikke leuk als jij in het reactieveld hieronder de vraag beantwoord “Hoe manage jij jullie community lifecycle?” Zodat we elkaar inspireren om van elkaars successen te leren.

Help je mij dit artikel te delen?

Vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties er plezier van kunnen hebben.

Op naar nog meer waardevolle communities!
Marieke

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

Geen reacties

Laat een reactie achter


negen − = 3