6 Manieren die werken om de bottom line via sociale media te beinvloeden

De Harvard Business Review bracht recentelijk een rapport uit over ‘The New Conversation: Taking Social Media from Talk to Action’. 75% Van de organisaties gebruiken sociale media. Een kleine groep echter, 12%, weten wat de impact is van sociale media op hun bottom-line. Teveel organisaties zijn dus nog onvoldoende in staat te participeren in de conversatie met klanten en deze zo te beïnvloeden met prestatieverbetering als resultaat.

Gamechanger heeft in 90 dagen tijd de bottom line met behulp van sociale media positief weten te beïnvloeden. Hier zijn mijn lessons learned die ik graag met je deel.

Besteed 60% van je tijd aan marketing en verkoop

Ieder bedrijf dat wil groeien dient 60% van haar tijd met marketing en verkoop bezig te zijn.

“Stel, je besteed ongeveer 1.000 uur per jaar aan marketing en verkoop. Als je een miljoen euro moet realiseren, dan betekent dat je Euro 1.000 per uur moet maken. Bedenk dan eens: haal je dat uit Twitter bijvoorbeeld? Zo niet, dan verbrand je Euro 1.000 per uur!!”

Deze zeer praktische rekensom van Nissandeh Neta, directeur van Open Circles Academy, bracht me als ondernemer met beide terug op de grond. Vanaf dat moment is Gamechanger gefocused sociale media gaan inzetten in haar geïntegreerde marketing en verkoop activiteiten. Met succes!

In 90 dagen meer resultaat

Meer resultaat in 90 dagen! In 90 dagen realiseerde Gamechanger:

  • Een verdubbeling van haar naamsbekendheid.
  • 25% Meer verkoop.
  • Een loyaliteit onder klanten die twee keer zo hoog ligt als de benchmark in de zakelijke dienstverlening.
  • 8% Conversie naar toekomstige klanten die geïnteresseerd zijn in onze dienstverlening.

Focus en zet door!

Het systeem is doorgrond, in de stijgers gezet en wordt consequent toegepast. Ik ben gaan begrijpen, en nog zeker niet uitgeleerd, hoe sociale media de bottom line van Gamechanger al dan niet positief beïnvloeden.

6 Manieren die werken

Dit zijn 6 manieren die werken om de bottom line via sociale media te beïnvloeden:

  1. Stel vast welke doelen voor jouw organisatie belangrijk zijn. Zelf stuur ik op naamsbekendheid, loyaliteit en verkoop. Voor ieder van deze resultaatgebieden heb ik jaar- en kwartaal targets geformuleerd. Iedere maandag meet ik de bijbehorende KPI’s (key performance indicatoren).
  2. Analyseer de data en vertaal de inzichten naar concrete acties. In een cyclus van 4 weken draait Gamechanger een campagne met een thema wat we in die maand willen neerzetten. Iedere campagne bestaat uit 4 fasen: interrumperen, interesse kweken, overtuigen en oproepen tot actie.
  3. Kies je kanalen bewust. Er zijn heel veel kanalen waaruit je kunt kiezen. Voor Gamechanger telt 1 ding: welke kanalen kiezen onze klanten? Daar sluiten we op aan. Het is een combinatie van offline en online kanalen. Op deze manier blijven we in contact met onze (toekomstige) klanten en bouwen we vertrouwen op.
  4. Begrijp wat (toekomstige) klanten echt belangrijk vinden. 1 Uur per dag volg ik (toekomstige) klanten om te begrijpen waarmee ze bezig zijn, wat voor hun belangrijk is. Het brengt me wekelijks in een persoonlijk gesprek met nieuwe en bestaande klanten. En die contacten zijn altijd inspirerend en leerzaam omdat je elkaar vindt op actuele zaken die ertoe doen.
  5. Wees helder wat de ambitie is die ook jijzelf wilt bereiken. Mijn ervaring is dat het wordt gewaardeerd door klanten als je duidelijk aangeeft wat je op welk moment van hen vraagt. Het werk erg effectief voor beide partijen. Qua tijd, momentum en oprecht vertrouwen.
  6. Geef! Sociale media zijn fantastische kanalen om (toekomstige) klanten ‘iets’ weg te geven waar zij direct wat mee kunnen. Bij Gamechanger zorgt dat voor een conversie van 8% naar meer mensen die geïnteresseerd zijn in de dienstverlening. Daarmee worden waardevolle contactmomenten opgebouwd en uitgebouwd.

Met deze 6 manier die werken hoop ik jou en jullie organisatie een impuls te geven om sociale media doelmatig in te zetten als onderdeel van een geïntegreerde marketing en verkoop strategie.

Welk beste advies kan jij geven?

Welke beste manieren heb jij ervaren om de bottom line met sociale media positief te beïnvloeden?
Plaats een comment hieronder om jouw tips te delen met andere lezers en mij te delen.

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

Geen reacties

Laat een reactie achter


vijf + 4 =