De dynamiek in co-creaties

“What people say is more important than what they don’t say.
What they do is more important than what they say.
Most important is just do what you say!”

Future search

Future search is een methode om een co-creatie omgeving van 1 ,2 of 2,5 dag neer te zetten waar een groep van 60 tot meer dan 100 mensen snel tot actie komt om problemen op te lossen die impact hebben. De methode kan in profit en non-profit organisaties worden ingezet. De kaders van het event liggen vast, maar het resultaat wordt geco-creëerd door de stakeholders die deelnemen. Vorm, inhoud, proces en een grote diversiteit van mensen worden met elkaar verbonden in deze gefaciliteerde omgeving. De afgelopen 2,5 dag heb ik me als deelnemer laten bijspijkeren door cocreatie-guru’s Sandra Janoff en Marvin Weisbord uit de Verenigde Staten.

De uitdaging

De uitdaging die wij als groep hadden op te lossen was: ‘Hoe kan Tukkertown (een pseudoniem voor een gemeente) een gezonde gemeente worden?’De eerste dag werd besteed aan het selecteren van de juiste stakeholders, het verkennen van de context van het vraagstuk en het onderzoeken van data. De ochtend daarop moest het gebeuren: iedereen moest zich uitspreken dat zij zich verantwoordelijk voelden voor het oplossen van het probleem. In dat moment ontstond de dynamiek die – in mijn optiek- nodig is om tot werkelijke cocreatie kracht te komen.

Stakeholders

Alle stakeholders hadden zich verenigt in 7 subgroepen: bewoners, bedrijven, innovatieve entrepreneurs, verzekeraars, goede doelen, universiteiten en overheid. Iedere subgroep had inmiddels de keuze gemaakt voor welke trends zij oplossingen wilde ontwikkelen. Zelf maakte ik deel uit van de subgroep bewoners. De mindmap hiernaast laat zien welke twee trends wij als groep wilden aanpakken: de individualisering en de hogere kosten die we in onze portemonnee voelen. Tevens bespraken we een aantal oplossingsrichtingen voor deze trends, waar we zelf als bewoner van vinden dat we daar iets aan kunnen doen.

Commitment vergroten

Om de actie die jezelf wilt nemen nog meer te voelen benoemde iedereen waar hij/ zij trots op is en spijt van heeft. Als spijt betuiging hebben we snel de neiging een oorzaak in onze omgeving aan te wijzen als ‘schuldige’. In Future Search werden we gevraagd uitsluitend spijt te betuigen over die zaken die je hebt nagelaten, enkel en alleen door jezelf. Je kwetsbaar durven opstellen dus! De mindmap aan de rechterkant geeft een overzicht waar wij – in de rol van bewoners van Tukkertown – trots op zijn en spijt over hebben.

Ongemakkelijke dynamiek

De dynamiek in de groep ontstond vanuit frustratie. Iedere subgroep vertelde hun ‘Prouds & Sorries’ aan elkaar. Toen de bedrijven dat eenmaal hadden gedaan ontplofte er iemand in een andere groep “Jullie nemen je verantwoordelijkheden niet. Het gaat weer enkele en alleen om geld!” En, als er een schaap over de dam is dan volgen er meer …… Er bleef weinig vertrouwen over in de bedrijven dat zij ook maar iets wilden oplossen om Tukkertown een gezondere gemeente te maken ….. Althans, als je niet goed naar de vertegenwoordigers van de bedrijven had geluisterd.

Inlevingsvermogen vereist!

Door het tumult dat ontstond begonnen sommige mensen te lachen. Wow! Dat werkte als een rode lap op een stier van een van de deelnemende bedrijven. De vertegenwoordiger daarvan riep: “Irritant zeg!”. Hij was niet meer in staat om te bedenken waar dat lachen vandaan komt. Is het uit frustratie? Is het vanuit ontspanning? Of probeert iemand er de sfeer weer goed mee te krijgen? Met andere woorden, stel je dit soort vragen voordat je reageert, het geeft anderen zoveel meer de ruimte. De ruimte om zichzelf te kunnen zijn. En met 50 totaal verschillende individuen in een ruimte vraagt dat veel inlevingsvermogen!

Conclusie

Als co-creatie facilitator weet ik dat deze dynamiek erg productief is. Als deelnemer aan deze – gesimuleerde Future Search – heb ik de dynamiek aan den lijve ervaren en ben ik gesterkt in mijn overtuiging dat hij nodig is om de volgende stap in het proces te maken. De stap richting het oplossen van het probleem en de acties die jijzelf daaraan verbindt. Pure commitment!

Meer succes met faciliteren bereiken?

Gamechanger Co-creatie AudiocursusEen goede facilitator is goud waard. Hoe meer goede facilitators er zijn, hoe beter het is! Wil je meer leren over technieken om co-creatie sessies goed te faciliteren? Meld je dan aan voor deze ‘Gamechanging Co-creatie Audiocursus‘, geïnspireerd door de principes van de guru’s Janoff en Weisbord.

 

Welke facilitatie tip heb jij?

Het lijkt me hartstikke leuk als jij in het reactieveld hieronder de vraag beantwoord “Met welke facilitatie werkvorm heb jij een ultieme ervaring?”. Zodat we elkaar inspireren om nog betere resultaten uit bijeenkomsten te halen.

Help je mij dit artikel te delen?

Vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties er plezier van kunnen hebben.

Veel plezier met faciliteren!
Marieke

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

0 reacties

Laat een reactie achter


− 7 = een