De verborgen hindernis voor jouw co-creatie succes

Een aantal dagen geleden werd mijn aandacht getrokken naar een artikel van Evel Meckarov over “The Future is combining logic with emotion”. Zijn stelling is dat een belangrijke trend voor de komende 7 jaar in toenemende mate zal worden gericht op het manifesteren van de behoeften van de rechter hersenhelft. Dit heeft grote impact op toekomstige banen en de wijze waarop mensen die invullen. Er wordt meer gevraagd van de creativiteit van mensen. En zodoende werd ik getriggerd om verder te denken over creativiteit.

Wat is creativiteit?

Creativiteit is het vermogen om iets nieuws te scheppen. Het is de bron voor iedere verandering. De realiteit van vandaag, is morgen alweer verandert. Je moet dus niet blijven vasthouden aan de dingen die je vandaag ziet.

Co-creatie als transformatie strategie voor verandering

In mijn artikel ‘Waarom ik geloof in co-creatie’ licht ik toe waarom ik co-creatie als sleutel tot een succesvolle toekomst zie. Samenwerken daarin is de kern en co-creatie biedt, naast de skills en de offline en online tools die ervoor nodig zijn, een proces. Dat proces is gestructureerd, sociaal en creatief. Over dit laatste aspect van het proces ben ik verder gaan nadenken.

Vrij denken is de bron van creativiteit

Kortgeleden hadden we een co-creatie challenge. De uitdaging was het fundament voor een succesvolle crowdfunding campagne te maken voor het Change in Business Platform. Een groep van 30 geïnspireerde mensen werkten daaraan mee. Je ziet de mensen plezier hebben en ervan genieten dat ze met elkaar iets aan het maken zijn dat ertoe doet. En telkens weer, ook nu bij deze groep, hoor ik dan “ik voel me hier vrij om te denken’. In dat denken zit volgens mij de sleutel om creatief te kunnen zijn.

We zijn luie denkers

Van nature zijn we luie denkers. Volgens Jeff Gaspersz ‘Anders denken, nieuwe kansen’ laten we de mogelijkheden van ons denken voor het scheppen van nieuwe succeskansen onderbenut. Het is belangrijk in je denkkracht te investeren om meer uit je persoonlijke en zakelijke leven te halen dan je tot nu toe wellicht doet. Daar probeer ik je zo mee op weg helpen, maar eerst nog even iets anders. Iets dat je mogelijk shockeert!

Het grootste obstakel ben jezelf!

Heb je wel eens bedacht dat jezelf mogelijk het grootste obstakel bent dat co-creatie succes in de weg staat? Want bottom-line, als co-creator moet je accuraat, helder en beter denken dan wie dan ook. Waarom? Om met ieder co-creatie traject de beste producten te maken en jezelf en de groep daarin te overtreffen.

All that we are arises from our thoughts – Budda

Dat klinkt logisch nietwaar? Het ligt nogal voor de hand, hoor ik je nu denken. Dus, moet het niet moeilijk zijn voor jou om in te zien dat het succes dat je met co-creatie bereikt – succesvolle producten en diensten realiseren die belangrijk zijn voor de toekomst van jullie organisatie – je uitsluitend kunt realiseren met nauwkeurig denken.

Creativiteit is je blijven verwonderen

Dit gezegd hebbende is nauwkeurig denken voor mij iets om mijn creativiteit te vergroten. Er is een proces voor, maar dat gaat nu te ver. Waar ik zelf mee ben begonnen is om dagelijks een journal bij te houden met de vragen die er die dag opkomen. En daar acties aan te verbinden om ze op te lossen. ‘t Traint mijn geest en wakkert mijn creativiteit aan. Heerlijk toch?

Vragen ter inspiratie

Natuurlijk hoop ik dat je gedurende het lezen van dit artikel de radertjes al op stoom zijn gekomen. Alles gaat om jouw mindset voor jou baan en persoonlijke leven. Creativiteit gaat je succesvoller maken. En iedere dag dat je uitstelt te denken is een verloren dag. Alvast een aantal vragen uit mijn eigen journal om je te inspireren dit artikel niet alleen te lezen maar er ook acties aan te verbinden.

  • Hoeveel tijd besteed jij per dag aan denken?
  • Wat kan jij doen om meer creativiteit in jouw co-creatie werk te brengen?
  • Hoe gaat dit bijdragen aan de betrokkenheid van klanten, collega’s en business partners?
  • Hoe ga je het beste uit elkaar naar boven halen om een gemeenschappelijk doel te bereiken?
  • Hoe gemotiveerd ben je om over echte oplossingen na te denken en ze te vinden?
  • Hoe zet je creativiteit in jouw dagelijks leven in? En doe je dat dan ook in de zakelijke context?
  • Hoe ziet jouw persoonlijke ontwikkelplan eruit als je jouw creativiteit wilt ontwikkelen?

Nu je deze vragen hebt bekeken heb je misschien al zin om te reageren …… Plaats jouw antwoord in het reactieveld hieronder op een van de vragen hierboven. Wat zou het  fantastisch zijn om elkaar op deze manier creatiever te maken!

Help je mij dit artikel te delen?

En vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties er plezier van kunnen hebben.

Op jouw succesvolle toekomst,
Marieke

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

1 reactie

  1. Take a Thinking Day!
    Een prachtig artikel van de CEO van eBay over hoe hij zich weer vult met CREATIVITEIT door een Thinking Day in te plannen maar ook 2 weken per jaar unconnected te zijn.

    http://www.linkedin.com/today/post/article/20130715110232-187399433-to-beat-the-chaos-take-a-thinking-day?trk=eml-mktg-celeb-jd-link2

    Wie heeft er meer voorbeelden van jezelf of anderen hoe zij zich weer opladen zodat ze creatiever kunnen zijn?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter


drie + = 4