Het co-creatie paradigma

Een fundamentele verandering is gaande die de discussie openbreekt over hoe wij waarde opvatten. In een tijdperk van toenemende onderlinge verbondenheid staan individuen, in tegenstelling tot de organisatie, in het middelpunt van waardecreatie. Om zich aan te passen aan deze immense verandering, kunnen organisaties niet meer eenzijdig producten en diensten ontwikkelen. De organisaties die dit begrijpen zullen het heel gewoon gaan vinden om klanten, medewerkers van leveranciers, partners en burgers in het algemeen, te betrekken. Als co-creators. Dit wordt de toekomst van ‘business as usual’.

Nieuw boek

Op 9 april 2014 komt Venkat Ramaswamy’s nieuwe boek ‘De co-creatie paradigma’ uit. Hij doet hierin een oproep richting bedrijven om rekening te houden met:

  • De beleving.
  • Om platformen en systemen op te zetten om de co-creators te betrekken voor creatieve samenwerking.
  • Om strategieën te ontwikkelen die onze welvaart en ons welzijn verbeteren.

Technologie als driver

Met nieuwe communicatie kanalen, van blogs tot YouTube-video’s tot wiki’s, podcasts, RSS, message boards, chatrooms, sms en de vooruitgang in technologie kunnen nieuwe vormen van ervaring ontwikkeld en verbeterd worden. Mensen worden nu geïnformeerd, met elkaar verbonden en krijgen invloed op een schaal als nooit tevoren.

Andere manier van kijken

Deze verandering van technologie vraagt om een voortdurend andere manier van kijken, denken en doen over de schepping van waarde:

  • Waarom: ervaringen van mensen als de basis van waarde.
  • Wie: personen in hun rol als klanten, stakeholders en medewerkers.
  • Wat: engagement platforms die co-creatieve dialoog faciliteren tot wederzijds waardevolle resultaten.
  • Waar: overal in het waardesysteem.
  • Hoe: door middel van co-creatieve organisaties.

Bouwen van co-creatie

In het boek worden verschillende voorbeelden gebruikt om het co-creatie paradigma en de vijf facetten voor het bouwen co-creatie voordeel besproken:

  1. Co-creëren van customer experiences.
  2. Co-creëren van merken en markten.
  3. Co-creatie van producten en diensten.
  4. Co-creëren van business netwerken.
  5. Co-creëren van duurzaamheid.

Leiderschap van de toekomst

Migreren naar het co-creatie paradigma vereist een verandering van leiderschap en organisatorische vaardigheden op weg naar het worden van een co-creatieve organisatie.

Tot slot

Ik kijk nu al uit naar het boek dat rijkelijk geïllustreerd is met co-creatie voorbeelden en een blauwdruk is voor de co-creatieve organisatie, economie en samenleving. Tot slot ben ik heel benieuwd naar de veranderaanpak die daarbij wordt voorgesteld.

Boekbespreking

Zelf heb ik het boek besteld en 9 april wordt het in mijn Kindle gelanceerd. Het lijkt me enorm leuk om met mensen die het boek ook lezen, voor de zomer een keer bij elkaar te komen om dit boek met elkaar te bespreken. Als je dat ook leuk lijkt, laat dan een reactie achter in het reactieveld onderaan deze blogpost.

Let’s co-create!
Marieke Schoenmaker

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

Geen reacties

Laat een reactie achter


9 + vier =