In 7 stappen een succesvolle online community bouwen

Online communities zijn een fantastische manier om gebruik te maken van de co-creatie kracht van je klanten en experts. Dat zijn de personen naar wie je toegaat wanneer je een probleem hebt dat zij kunnen oplossen. Het is waarschijnlijk de beste manier om in gesprek te blijven met je klanten en om betere relaties te bouwen. Om effectief een succesvolle online community te bouwen is het belangrijk dat je weet hoe je dat het beste doet. Van scratch af aan starten met 0 leden is lastig. “Waar begin ik?”, is een veelgehoorde vraag. De volgende 7 stappen die ik gebruik bij het bouwen van online communities zullen je helpen.

1. Bepaal voor wie je community is

Wie zijn de leden van je community? Beschrijf dit zo specifiek mogelijk. Stel je voor dat een lid van je community naast je zit. Hoe ziet hij of zij eruit en hoe krijg je zijn aandacht? Wat vindt hij echt belangrijk om zijn kostbaarste bezit aan te besteden? Is hij al online en waar praat hij dan over? Met het antwoord op deze vragen kom je gemakkelijk tot een overzicht van de eerste honderd mensen die je kent. En van wie je met grote zekerheid weet dat zij geïnteresseerd zullen zijn om te participeren.

2. Maak je community onderscheidend

Je bent vast niet de enige die een community in jouw domein start. Dus maak je een rondje langs de ‘velden’ en inventariseer je wat jouw community onderscheidend maakt. Je community dient in een behoefte te voorzien, anders is zij niet relevant. Waarop gaat de community zich focussen? Is dat op werkelijke problemen die opgelost gaan worden of op een verandering die je in gang wilt zetten?

3. Raadpleeg 15 mensen voordat zij online gaan

Genoeg nagedacht. Het is nu tijd om met 10 tot 15 mensen eens in gesprek te gaan over het idee dat je hebt dat je wilt ontwikkelen via de online community. Vraag hun wat zij van jouw idee vinden en slijp het bij. Comments moedigen community leden aan om in gesprek te gaan met jou en met de anderen. Als 1 schaap over de dam is volgen er meer, gaat zeker ook op in een online community. Vraag je eerste 10-15 mensen of zij je daarin willen helpen, zodat de community een goede start krijgt.

4. Zaadje planten

Je hebt het platform ingericht en je gaat deze 15 mensen nu uitnodigen om lid te worden van de community. Start met een openingsvraag waar mensen snel mee uit de voeten kunnen. Dat wil zeggen waarop zij antwoord en ideeën gaan geven. De ervaring leert dat het ongeveer een paar dagen tot een week duurt als je de goede mensen vooraf hebt gemasseerd.

5. De eerste 40 deelnemers bereiken

Nodig de mensen die in je community zitten uit om andere experts voor de community uit te nodigen. Je wilt de beste mensen die zij kennen er natuurlijk bij. Geen verkooppraat, uitsluitend een aanbeveling in de trant van ‘ik denk dat deze community wel eens interessant voor jou kan zijn’. Je zult merken dat binnen 2 tot 3 weken de community is gegroeid naar 40 deelnemers.

6. Thema groepen zijn belangrijk

Nu er 40 mensen zijn zul je aan de discussies die er plaatsvinden merken dat sommige mensen zich meer of minder aangetrokken voelen tot bepaalde onderwerpen. Wat goed werkt is dat je thema groepen maakt waar de focus is op een specifieke inhoud en je de leden werkelijk helpt een goede dialoog te voeren en een probleem op te lossen. De leden van de groep praten met mensen in hun netwerken over de discussies in de groepen en beginnen mensen via sociale media en andere kanalen uit te nodigen om ook deel te nemen in de online community. Zelf raadpleeg je ook je relatie-bestand en blijf je mensen uitnodigen van wie je vermoed dat de thema’s hun aanspreken.

7. Plan je eerste fysieke bijeenkomst

Na enkele weken zit je op zo’n 100 man en wordt het tijd om de community verder te promoten. In zakelijke netwerken waarvan je deel uitmaakt, via sprekers die een groot mailingbestand hebben of via een persbericht of andere relevante kanalen. Wat de betrokkenheid en participatiegraad van de online community versterkt zijn fysieke bijeenkomsten. Hiervoor nodig je gastsprekers uit om met de community-leden dieper in te gaan op de onderwerpen die hun aanspreken.

Hoe verder naar een succesvollere community?

Deze 7 stappen om een succesvolle online community te bouwen moeten voldoende zijn om vandaag al aan de slag te gaan. En om het maximale te halen uit het potentieel van jouw community heb ik ook nog deze audiocursus ‘Succesvollere Communities’ voor je gemaakt.

Wat doet jouw community?

Het lijkt me hartstikke leuk als jij in het reactieveld hieronder de vraag beantwoord “Wat is het succes achter jouw community?” Zodat we elkaar inspireren om van elkaars successen te leren.

Help je mij dit artikel te delen?

Vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties er plezier van kunnen hebben.

Veel plezier met het verbinden van communities!
Marieke

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

2 reacties

  1. Hi Marieke,

    Mooie stappenplan! Mijn vraag is waar het item ‘doelstellingen’ in past, Uiteindelijk wil je dat de community een bijdrage levert aan jouw businessdoelstellingen (kwalitatief of kwantitatief). Ik neem dit vaak in het begin mee om dan ook te bepalen wat voor type community we neer willen zetten, research of pure innovatie. En om een businesscase op de bouwen.

    Hoe kijk jij daar tegen aan?

    grt Ilya

    Beantwoorden
  2. Hi Ilya, dank je voor je reactie. Je bent de eerste en dat vind ik hartstikke leuk!

    Het stappenplan in dit blog richt zich op de fase nadat je eerder al hebt bepaald wat de community strategie is (doelstellingen, type community, etc.). Zodat je, nadat je je strategie hebt bepaald, voortvarend met de implementatie aan de gang kan.

    Je triggert me met ‘de community een bijdrage levert aan jouw businessdoelstellingen’.
    Uit succesvolle community’s blijkt ook dat er naast de business doelstellingen ook zijn bepaald:
    - de doelstellingen voor de gebruikers van de community
    - de doelstellingen van de interne medewerkers (bijvoorbeeld de community manager) op persoons-niveau

    Het commitment dat je dan krijgt vertaald zich direct terug in de resultaten. Mooi om te zien!

    Beantwoorden

Laat een reactie achter


6 + = vijftien