Kansen voor Business Development door co-creatie met klanten

Wil je je Business Development succes vergroten dit jaar? Lees dan dit artikel. Want wat ik  vandaag te delen heb, zal je perspectief veranderen op Business Development. Met andere woorden, als je klaar bent met het lezen van dit artikel zul je de ware kracht van co-creatie begrijpen. En je zult begrijpen wat je moet doen om onmiddellijk de kans op succes in de markt te vergroten.

39:61

Uit meerdere bronnen (Gartner, PWC, e.d.) blijkt dat co-creatie de komende 2 tot 5 jaar gaat toenemen. Niet alleen Marketing, Customer Service en Productmanagement zullen co-creatie intensiever gaan inzetten voor hun doeleinden. Ook voor Business Development Managers zijn er volop kansen. En toch benut slechts 39 procent van deze mensen de mogelijkheden van co-creatie. 61% dus (nog) niet en ik hoop van harte dat jij tot die eerste groep behoort!

CEO’s focus op organische groei in bestaande markten

Uit onderzoek onder CEO’s blijkt organische groei in bestaande markten veruit hoog op de agenda te staan.
Business Development Manager beoordeel je co-creatiekracht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het converteren van klanten en het optimaliseren van de sales processen dat is waar de CEO’s de bijdrage van co-creatie verwachten. Niet via losse, veelal opportunistische, experimenten. Zij willen dat de tools en de methoden zijn ingebed in de bedrijfsprocessen.

Sneller, slimmer en co-creatiever

Als voormalig Client Executive bij een Multinational, als Interim Business Development Manager bij een ingenieursbureau en als ondernemer weet ik wat voor een waanzinnige uitdaging het is om meer te halen uit een bestaande markt. Niet eenmalig, maar jaar in jaar uit. In goede en in slechte tijden!

Maar oké, dat is waarvoor je staat opgesteld, om sneller, slimmer en creatiever te zijn dan de rest. Uit eigen ervaring en van andere case-studies weet ik dat co-creatie kan leiden tot 52% meer succes! Als Business Development Manager kan je dit dus realiseren. In feite, als je de markt effectief wilt vergroten, dien je te co-creëren om dat te realiseren.

Willen klanten überhaupt co-creëren?

53% Van de consumenten zeggen te willen co-creëren. Mensen co-creëren om persoonlijke redenen en niet zozeer om product gerelateerde redenen. Elke keer als je naar de markt gaat kan je de prospects in vijf categorien indelen:

  • Mensen willen iets dat bruikbaar is
  • Mensen willen iets dat wenselijk is
  • Mensen willen iets dat effectief is
  • Mensen willen iets dat efficiënt is
  • Mensen willen iets dat bijdraagt aan een groter doel

Als Business Development Manager is het jouw taak om de drijfveren van jouw markt goed te kennen. Het is jouw taak om niet te denken namens hun, maar hun te betrekken in het ontwikkelen van die markt.

“The entrepreneur always searches for change, responds to it, and exploits it
as an opportunity ” – Peter Drucker

Kansen voor Business Development door co-creatie met klanten

Sta eens stil bij de kansen die co-creatie je kan brengen. Ga even zitten voor de volgende vragen:

  1. Hoe zou je de markt continue kunnen verkennen om nieuwe opportunities te spotten?
  2. Hoe zouden jullie klantwaardeproposities eruit zien als je co-creatie met klanten inzet?
  3. Zou co-creatie duurzaam kunnen bijdragen aan het succes van jullie klanten?
  4. Wat zou je moeten doen om intern mensen mee te krijgen voor je co-creatie plannen?
  5. Wat is er voor nodig om klanten te winnen voor je idee om te co-creëren?
  6. Hoe zou je met co-creatie meer leads kunnen genereren?
  7. Hoe zou je deze leads beter kunnen opvolgen? Ja en zelfs deals mee weten te sluiten?
  8. Hoe zou co-creatie jullie verkoopproces kunnen helpen te ontwikkelen of te optimaliseren?
  9. Welke nieuwe toepassingen van bestaande producten zou je erdoor op de markt weten te brengen?
  10. En welke partnerships zou je opzetten om een nieuwe markt mee te betreden?

Antwoorden op deze vragen geven je direct een enorme sprong om op een andere manier naar Business Development te kijken en je voordeel ermee te doen. Door iedere dag over een vraag na te denken en in mijn ‘Dagboek’ de antwoorden op te schrijven was voor mij goud waard!

De toenemende waarde van co-creatie

Business Development Managers erkennen in toenemende mate de waarde van co-creatie om de klant direct te betrekken bij het ontwikkelen van markten. Want bedenk nu eens dat de klantervaring steeds kritischer wordt voor het voortbestaan van de organisatie. Hoe staat het met jullie klantervaring? En met de snelheid en het succes waarin jullie innovaties tot stand komen? En de effectiviteit waarmee je de markt bewerkt? Hoe zetten jullie co-creatie in?

Laat ik het nog even specifieker maken, hoe zet je online co-creatie in voor jouw Business Development activiteiten?

Een tool dat je helpt je co-creatie kracht te versterken

In onze Whitepaper ‘Succesvollere Innovatie door co-creatie‘ presenteren we een raamwerk voor co-creatie. Een van de onderdelen daarin is online co-creatie.

In de context van dit artikel ligt ik online co-creatie eruit omdat je daarmee al aardige quick-wins kunt realiseren. Om snel te starten om meer resultaat uit je bestaande markt te halen heeft Gamechanger een UNIEKE en GRATIS “Online Co-creatie Readiness Tool” ontwikkeld dat in de komende maand gelanceerd wordt. Middels deze tool, die trouwens gratis is, doorloop je vier stappen om te bepalen hoe je in de specifieke situatie van jullie organisatie online co-creatie kunt inzetten om de kans op succes te vergroten in de markt.

Ontvang als eerste de Online Co-creatie Readiness Tool. Vraag ‘m aan door het contactformulier in te vullen en te versturen. Klik hier om de tool aan te vragen

 

Drie korte vragen voordat ik weer verder ga ….

  1. Vond je dat dit bericht nuttig voor je was?
  2. Weet je al van je klanten of zij willen co-creëren? Zo ja, wat is hun drijfveer?
  3. Welke quick-wins zie je voor jullie organisatie om klanten in co-creatie te betrekken?

Zoals altijd waardeer ik het als je in het veld hieronder jouw reactie wilt geven.

Help me dit artikel te delen

Als je echt de waarde van dit artikel ziet, zou ik het waarderen als je het wilt delen met je vrienden, relaties en fans op Facebook, Google+, Twitter en Linkedin, door op de knoppen hieronder te klikken.

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

Geen reacties

Laat een reactie achter


+ drie = 10