Mood als motor

De mens is in welke rol dan ook – werkgever, klant, opdrachtgever, patiënt, zorgprofessional, burger, ouder – in het bijzonder een belevenisconsument. Er is niets wat de mens zo bezighoudt als de regulering van zijn stemming. Hij is een doe-het-zelfmoodmanager geworden. En soms een doe-het-zelftransformer. Susanne Piet schrijft er mooie verhalen over in haar boek Moodmanagement. Ook in co-creatie en online communities kom ik mood als motor steeds vaker tegen.

Mood is een energizer

Mood werkt potentieel als virus. En dat is denk ik de reden waarom het zo hartstikke inspirerend en interessant is om met offline en online co-creatie bezig te zijn. Ook daarin draait alles om moodmanagement.

Onvergetelijk

Co-creatie gaat juist over de belevenis om het beste van jezelf te geven. Om van daaruit, samen met anderen, van iets dat start bij een vaag idee, een prachtig en haalbaar product te maken. Tijdens die gebeurtenissen van samen creëren en realiseren ontstaat de ervaring. Als het goed is, eentje die onvergetelijk is!

Gemakkelijk inpluggen

Of het nu is in co-creatie trajecten met klanten of in de Co-creation Learning Experiences die we iedere twee maanden organiseren, steeds vaker vertellen de deelnemers me dat ze er zijn voor inspiratie. Ze willen deel uitmaken van een leuke sfeer. Ze zijn op zoek naar een groep mensen waar zij gemakkelijk kunnen inpluggen.

Prachtige anekdote

Leren van elkaar blijkt een belangrijke stemmingsbeïnvloeder. Graag illustreer ik dat aan de hand van een recente ervaring.

Kort geleden sprak ik met een zorgverlener over haar bevindingen in de online community voor de verbetering van de Chronische Zorg. Ze vertelde me dat ze het daar hartstikke leuk vond omdat ze er zoveel van anderen kon leren. Het gaf haar zelfvertrouwen om ook op een andere manier te gaan kijken. Nu is zij een van de meest actieve bijdragers in de community!

Ingrediënten voor de mood motor

Door dit verhaal en vele honderden die ik de afgelopen jaren hoorde ontdekte ik een aantal ingrediënten die van belang zijn om de eigenschap van mood als energizer en motiveerder aan te wakkeren. Graag deel ik er een aantal met jou:

  • Een toegewijd team samenstellen dat er helemaal voor gaat. Zo’n team werkt prikkelend en stimulerend. Op elkaar en ook op de deelnemers uit de online en offline co-creatie omgevingen. Zo ontstaat er een sneeuwbaleffect resulterend in een hechte verbinding.
  • Een inspirerende omgeving. Je weet dat hier sprake van is als mensen spontaan roepen ‘Het voelt hier prettig!’
  • Een opperbeste stemming. Deze herken je aan een hoge dynamiek, een lekker geleid proces, zelf-management, al je zintuigen worden geprikkeld, er is geen hiërarchie en je durft je intuïtie voor je te laten werken.
  • Het doet ertoe. Zeg nou zelf, het mooiste is toch als je aan iets kunt bijdragen dat er echt toe doet? Dan is niks je teveel, dan kan je bergen verzetten. De schets van een droombeeld doet wonderen.
  • Humor. Als er niet gelachen wordt dan is er flink iets mis!

En nu is het jouw beurt

Na het lezen van deze ingrediënten ben ik ervan overtuigd dat jij nog veel meer ingrediënten kent om de mood in offline en online co-creaties aan te wakkeren. Laat een comment achter in het commentaarveld met jouw antwoord op de vraag “Wat betekent Mood voor jou?”

Stel je voor dat iedereen die jouw comment leest in de mood komt. Zodat we met elkaar een vuurtje aanwakkeren van positieve stemmingen!

En vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties ervan kunnen profiteren.

Discover, Connect, Create & Enjoy!
Marieke

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

Geen reacties

Laat een reactie achter


zeven + 6 =