Naar de markt brengen!

In mijn vorige blogpost introduceerde ik de vijf lessen voor co-creatie van succesvolle joint ventures. Het vinden van de juiste partner is cruciaal daarin, zo bleek. Competenties, vertrouwen en verbinding van ideeën komen dan samen. Maar hoe vaak komt het niet voor dat goede ideeën niet naar de markt gebracht worden? Een gruwel voor iedere ondernemer! Vijf inzichten die ik wijzer aan het worden ben in twee joint ventures waarin ik betrokken ben.

Samensmelten tot een ijzersterke propositie

Partners die elkaar vertrouwen delen hun kennis, ervaring en netwerken zodra zij zien dat zij gezamenlijk een propositie kunnen maken dat hun klanten beter dient. Slimme partners betrekken hun (potentiële) klanten bij het co-creëren van de gezamenlijke propositie. Stappen die wij daarin hebben gezet:

  • Nadat we in onze online community onze visie hadden verwoord deelden al snel meer dan 100 relaties hun ideeën voor onderdelen van de propositie.
  • In offline co-creatie sessies diepten we deze ideeën verder uit met relaties.
  • De propositie valideerden we vervolgens offline met een aantal van onze ambassadeurs. Zo ontstond een ijzersterke propositie die we binnenkort naar de markt brengen.

Durven te doen

Gedurende deze co-creatie rondes werd duidelijk dat mensen zelf ook rondlopen met ideeën om een joint venture op te zetten, maar het vervolgens niet doen. Waarom hebben ze het niet gedaan? Een veelgehoord antwoord was dat ze het niet aandurven vanwege het risico dat ze denken te lopen. Dus, als je iets verlangt dan moet je het ook nog durven te doen! Een belangrijke eigenschap die alle partners dienen te hebben.

De moed hebben om door te pakken

Ik ben ook partners tegengekomen die zijn afgevallen. Het verlangen was er wel, de durf om te doen was er ook en toch, een aantal zagen het niet zitten om door te gaan. Zelf heb ik ook regelmatig getwijfeld en toch heb ik doorgepakt. Wat heb ik daarover geleerd? Je moet je persoonlijke en zakelijke doelen van de joint venture weliswaar voor ogen hebben en gaandeweg het business model flexibel ontwikkelen en aanscherpen. Als je er met een idee-fixed aan begint dan kan je verwachting wel eens verkeer uitpakken! De ontwikkelmethode van Lean Startup – How Todays Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses – van Eric Ries is een handig handvat om continue en flexibel te anticiperen op wat er zich aandient.

Samenwerken

Natuurlijk moet je commercieel denken en geld verdienen als je een gezonde joint venture wilt co-creëren. Samenwerken is daar misschien wel de belangrijkste sleutel in. Slimme partners beseffen dat delen belangrijker is dan alle energie te stoppen in nemen. Het kost moeite en vertrouwen om als partners met elkaar te verkennen waarin je elkaar aanvult c.q. complementair aan elkaar bent. Maar wow, wat geeft het een flow van positieve energie als je ziet en voelt dat je samen met elkaar het verschil kan gaan maken in en met jouw markt. Win-win-win!

Perspectief bieden

Uit de hierboven genoemde online en offline co-creatie rondes kwam vanuit de relaties een opvallende vraag terug. Hoe borgen jullie met de joint venture een perspectief naar de toekomst? Een belangrijk inzicht dat hierdoor helder werd is dat klanten continuïteit verwachten van de propositie die je met hen hebt gemaakt. Sterker nog, ze verwachten dat jij hen een faciliterend platform biedt waarin de propositie continue geïnnoveerd wordt op basis van veranderingen in de omgeving.

Durf te vragen

Laat een comment achter in het commentaarveld met jouw antwoord op de vraag: tot welke inzichten ben jij gekomen in het naar de markt brengen van een propositie via een joint venture?

En vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties ervan kunnen profiteren. En jouw stem te geven door op de sterretjes te klikken.

Discover, Connect, Create & Enjoy!
Marieke

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

0 reacties

Laat een reactie achter


+ 4 = zes