Stappenplan voor groei via sociale netwerken

In Nederland zijn er vele fysieke en online sociale netwerken. Een groot nadeel van deze netwerken is dat ze veel tijd kosten. Slimme organisaties weten hoe ze hun prestaties kunnen verbeteren en groei kunnen realiseren via hun sociale netwerken.

30 Procent meer productief

Online en offline sociale netwerken zijn belangrijk om onze ideeën aan te scherpen, focus te houden en innovaties te realiseren. Een recent MIT onderzoek toont aan dat mensen met een uitgebreid online sociaal netwerk 7 procent meer productief zijn en mensen met samenhangend face-to-face netwerk 30 procent meer productief zijn.

Stappenplan voor het ondernemen met sociale netwerken

Door het toepassen van dit stappenplan op je eigen sociale netwerk kun je 30 procent meer productief worden.

Stap 1: Sociaal netwerk in kaart brengen

Met doordachte regie wordt je sociale netwerk het platform om je ideeën succesvol te ontwikkelen en te implementeren. Dat betekent:

  • actief in kaart brengen wie er deel uitmaken van je netwerk;
  • begrijpen hoe je de diverse groepen en mensen met verschillende perspectieven uit je netwerk betrekt.

Hoe ziet jouw sociale netwerk eruit?

Stap 2: Terugbrengen van netwerk overbelasting

Je creativiteit, je mogelijkheid om innovatief te zijn en je doelstellingen te realiseren nemen af op het moment dat je continue reageert op wat anderen belangrijk vinden. Wil je je prestaties vergroten:

  • bepaal welke input je van het netwerk nodig hebt;
  • wendt deze input aan om je doelen te bereiken.

Hoe zorg jij voor meer focus?

Stap 3: Sociale netwerken opbouwen

Goede sociale netwerken kenmerken zich door het cultiveren van relaties. Op basis van lopende en toekomstige samenwerkingen denk je na over de expertise die nodig is van anderen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • verbeteren van de operationele marge
  • omgaan met feedback op ideeën
  • managen van de realisatie
  • implementeren van een innovatie proces voor de ontwikkeling van oplossingen
  • plannen voor de opvolger van jouw rol

Komt deze expertise uit:

  • de eigen afdeling?
  • buiten de eigen afdeling, maar in de eigen organisatie?
  • een klant?
  • andere organisatie?

Succesvolle mensen die een dromer zijn hebben vaak een goede relatie met een doener omdat ze weten dat je beiden nodig hebt om grote resultaten te kunnen bereiken.

Ben jij een dromer of een doener?

Stap 4: Sociaal netwerk analyse

Ideeën x Realisatie = Impact. Analyseer de overtuigingen en gedragingen van je sociale netwerk:

  • Doe je wat je zegt dat je gaat doen?
  • Hoeveel interesse toon je in de ideeën van anderen?
  • Hoe gefocust ben je op acties om het plan verder te brengen?
  • Geef je de ruimte aan anderen om het oneens te zijn met je ideeën?

Hoe realiseer jij groei met behulp van jouw sociale netwerk?

Plaats je reactie hieronder in het commentaarveld! Jouw lessen kunnen anderen weer inspireren…
Dank je wel voor de inspiratie!

Vergeet niet deze post door te sturen naar al je followers op Twitter, vrienden op Facebook en relaties op Linkedin.

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

Geen reacties

Laat een reactie achter


+ 1 = tien