Van mensenhouderij naar menselijke maat

Dit blogpost gaat in op het derde inzicht voor co-creatie van succesvolle joint ventures. Samen met een juiste partner wil je een nieuw concept succesvol naar de markt brengen. Dat hele proces draait om de bevlogenheid en betrokkenheid van mensen. Dat heeft dus niks te maken met een intensieve mensenhouderij. Wel heeft het alles te maken met de onmismaarheid van de menselijke maat!

Ken je dit gevoel?

Je voelt je inspiratieloos.
Je voelt je wantrouwig.
Je voelt je geleefd.
Je voelt ……
Ik word er al beroerd van! De mensenhouderij. Jij zal het denk ik ook nog verder kunnen aanvullen. Maar daar hebben jij en ik geen zin in!

En ken je dit gevoel?

Je voelt een ongekende energie.
Je voelt je blij.
Je voelt oneindige creativiteit.
Je voelt …….
Dat klinkt toch veel aantrekkelijker? Jij zal het denk ik ook verder kunnen aanvullen. Althans dat gun ik je van harte!

De omgeving van de menselijke maat

Als je die aantrekkelijke gevoelens van hierboven ook ervaart dan zal het zo kunnen zijn dat je in een omgeving werkt waar de menselijke maat de maat is. Zo’n omgeving is noodzakelijk om succesvol te co-creëren, anders komt er niks van terecht. In zo’n omgeving gelden geen regels, wel principes. Dit zijn de principes, in willekeurige volgorde, die altijd werken in de co-creatie van joint ventures. Maar eigenlijk ook in de co-creatie van nieuwe producten, diensten en kanalen.

1.Persoonlijke identiteit

In de grote diversiteit van klanten en partners die betrokken zijn in de co-creatie van joint ventures is het erkennen van elkaars verschillen een must. Als je die weet te verbinden kan iedereen ‘zijn’, zonder dat je continue naar consensus moet zoeken.

2.Persoonlijke benadering

Een persoonlijke benadering levert een gevoel van wederzijdse betrokkenheid met datgene wat je als partners wil doen. Commitment aan de acties die nodig zijn is een gevolg hiervan.

3.Veel eigen ruimte

Om betrokken te kunnen functioneren dienen de partners elkaar veel eigen ruimte te geven. Zodat je maximaal invloed kan uitoefenen voor wat jouzelf en het geheel er echt toe doet.

4.Vanuit eigen kracht

In een co-creatie dien je vanuit eigen kracht bij te dragen, te geven en te delen. Tegelijkertijd ben je van je business model bewust om in de joint venture tot een win-win-win-win te komen: voor de klant, de partner(s), jezelf en je eigen organisatie.

5.Maatwerk

Kenmerkend van de menselijke maat is dat het werkelijk maatwerk is. Dichtbij alle personen die betrokken zijn, met de klant, de partners en jouw eigen organisatie.

6.Tijdgeest

De menselijke maat wordt co-creatief en innovatief gezocht en ontwikkeld binnen de transitie waarin we momenteel zitten. Gaandeweg zullen we meer inzichten krijgen in de principes en de resultaten ervan. Jim Collins’ ‘Great by Choice’ geeft je handvatten hoe jouw organisatie kan gedijen ondanks de grote onzekerheden en chaos die er momenteel zijn.

Het resultaat van de menselijke maat

Wat ik ervaar in het werken van menselijke maat omgevingen is dat we ons meer toegewijd voelen en een groter verantwoordelijkheidsgevoel hebben om door te pakken en te doen. In de combinatie van onze individualiteit en de verbinding met het grotere geheel kunnen we maximaal floreren.

En nu …. hoor ik heel graag van je

Wat denk je dat er zal gebeuren wanneer meer organisaties deze principes doorvoeren?

Plaats jouw antwoord in het commentaarveld hieronder, ik ben benieuwd om van je te horen.

Enjoy!
Marieke

P.S. De menselijke maat is cruciaal, meer dan ooit.
Help jouw vrienden en contacten door ze op de hoogte te brengen van deze principes, door op de Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ knoppen op het scherm te klikken.

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

0 reacties

Laat een reactie achter


6 + zes =