Verbindende kracht in online communities

Kort geleden had ik een workshop die behoorlijk wat commotie teweegbracht. De workshop ging over hoe je jouw online community een boost kunt geven. Mijn betoog was dat je veel meer voor elkaar kunt betekenen als je laat zien wie je bent, en je het werk in een online community minder als een last en meer als een lust gaat zien. Vandaag ga ik nog een stap verder door te zeggen dat, als je niet persoonlijk, open en transparant durft te zijn, je de online community beter kunt sluiten!

Durf jezelf te laten zien!

Als online community manager en als leden moet je durven:

  • Primair voor de relaties te gaan
  • Met elkaar een band te smeden rondom het belang van de community
  • Openstaan voor verschillende percepties

Hoe je dat doet?

Deze gratis audiocursus “Succesvollere Communities” helpt je op weg …….

Gratis Audiocursus ‘Succesvollere Communities’

* indicates required



 


Kies jij voor de veilige haven?

Voor velen van ons is het lekker veilig om in de inhoud te blijven hangen. Dus zie je veel communities een overload hebben aan redactionele inhoud. Menig community manager denkt dan ‘Nu komen ze wel’. De rol van de community manager is echter om de juiste mensen met elkaar te verbinden. En de mensen zelf de inhoud te laten maken.

De spil van ons bestaan

Ervaringen met anderen zijn de spil van ons menselijk bestaan. Ze bewegen ons. Ze doen ons hart sneller kloppen. Ze appelleren aan onze emoties om dingen te doen of juist te laten. Een krachtige community zet de relaties centraal. En dat kan heel eenvoudig door je leden gewoon al eens de vraag te stellen: Wat wil jij met onze community? Voor de hand liggend zou je zeggen. Maar oh jee, wat zijn er nog veel communities die puur vanuit het organisatie belang zijn opgezet!

Waar gaat het nu echt om?

Een succesvolle online community is het resultaat van een aantal ingrediënten. Interactie is er één van. En die interactie begint met jouw eigen mindset. Stel jij jezelf wel eens de vraag: waar liggen nu echt de vragen en emoties die wezenlijk zijn voor de doelgroep van mijn community, bijvoorbeeld patiënten? Als je gesloten blijft kijken naar de verschillende percepties wordt het heel lastig voor je om de voordelen van een online community voor jouw zelf en jouw organisatie in te zien.

Waarom is de krachtigste en meest creatieve vraag

“We wilden een online community en deze was gratis”! Voor niks gaat de zon op …..
Maar als je jouw (potentiele) community leden de vraag stelt “Wat is jouw motivatie om mee te doen?” dan garandeer ik je dat je achter de essentie komt van waarom de community bestaansrecht heeft. En je met elkaar kunt gaan bouwen aan een duurzaam resultaat.

Kortom, online communities moet je slim met elkaar bouwen, lanceren, voeden en verder laten groeien. En als dat lukt dan geeft dat een enorme boost! Wil je dat ook ervaren? Vraag dan nu de gratis audiocursus ‘Succesvollere Communities’ aan!

Plaats jouw gedachten en ideeën in het commentaarveld hieronder.

Ik kan niet wachten om van je te horen!

Help je mij dit artikel te delen?

En vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties ervan kunnen profiteren. Of jouw stem te geven door op de sterretjes te klikken.

Op jouw community!
Marieke

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

0 reacties

Laat een reactie achter


4 + negen =