Vergroot je succes met loyale klanten

Niet zo lang geleden viel mijn mond open van verbazing toen een CEO van een retail organisatie vertelde dat hij het niet nodig vond om nieuwe klanten te betrekken bij het ontwikkelen van een nieuwe markt. Ik dacht letterlijk wow, ze bestaan nog, mensen die vinden dat ze de samenwerking met klanten niet hoeven op te zoeken.

Noodzaak voor verandering!

Nu weten we allemaal dat het er belabberd voor staat met Retail in Nederland. Het Hoofdbedrijfschap voor de Detailhandel toont aan dat in de eerste vijf maanden van 2013 de detailhandel 2.2% minder omzet draait dan een jaar geleden.

Innovatie is sleutel tot toekomstige groei

Maar er is ook hoop! GFK schrijft dat markten waar nog wel groei in zit, voornamelijk wordt gerealiseerd door innovatieve producten en technische ontwikkelingen. Product- en procesinnovatie is dus kritisch voor het gezonder worden van Retail. Maar ook voor veel andere bedrijfstakken!

Kijken naar goede voorbeelden

Retailers moeten zich continue ontwikkelen om relevant te blijven voor hun klanten. En ik vind dat Nederlandse retailers veel kunnen leren van hun Amerikaanse collega’s als het aankomt om met hun klanten en prospects communities te vormen. Waardoor zij de relatie tussen klanten en prospects en de winkels steeds beter leren begrijpen.

Staples Succeed Commmunity

Als ondernemer ben ik lid van Succeed een community voor “Home Offices en Small Offices”. Hier ontmoet ik 24.000 mensen die bezig zijn om hun mini-ondernemingen te laten groeien. Elkaar te inspireren met tips hoe je dat effectiever kunt doen. Zodat je jouw beperkte tijd voornamelijk besteed aan die activiteiten die erop gericht zijn om je onderneming te laten groeien.

Versterken van het merk

Het opvallende aan deze community is dat zij wordt ondersteund door Staples. Ik weet niet of je wel eens in een Staples (Office Centre) winkel bent geweest? Je begrijpt dan best dat zij in een dergelijke community zijn gestapt. Omdat zij bekend willen staan als een zaak die verder gaat dan dat je er terecht kunt voor een toner, een pen of een schrift. Omdat die ambitie beter is voor de groei van hun klanten en daarmee de overlevingskansen van het Staples merk.

Alison Corcoran, Vice President Marketing van Staples zegt daarover “Maar eigenlijk willen we een plek zijn waar we kleine bedrijven kunnen helpen succesvol te zijn. We kunnen hen helpen het gemakkelijker te maken om hun bedrijf te laten groeien, of om nieuwe dingen te leren, of om relaties op te bouwen, omdat we weten dat de kleine zakelijke klant zich soms geïsoleerd voelt”.

Showcase voor de toekomst van Retail

En dat Staples goed luistert naar de pijnpunten van haar klanten, zodat zij hun echte behoefte boven tafel krijgt, blijkt uit de recente lancering van Staples ‘Omnichannel Stores, die als showcase gelden voor de toekomst van Retail. Kleine ondernemingen kunnen onder andere terecht voor:

  • Advies om zichzelf snel wegwijs te maken in technische producten;
  • Een Business Lounge waar je kunt werken.

Luister naar en leer van je klant

De meest belangrijke personen in jouw onderneming zijn jouw ideale klanten. Door klanten periodiek om hun mening te vragen, kunnen we snel achterhalen wat verbeterd moet worden. Maar je kunt nog een stap verder gaan …..

Je kunt, net zoals Staples met Succeed doet, in continue contact staan met prospects en klanten. Zodat je samen met hun producten en diensten ontwikkelt die hun problemen echt helpen op te lossen. In plaats van wat de meeste organisaties doen, ook de directeur die ik noem aan het begin van dit artikel, producten te leveren die ze zelf prettig vinden in plaats van wat hun klanten willen kopen.

Focus op de waarde voor je klanten

Het is veel gemakkelijker om prospects te vinden die van je willen kopen als je je focust op wat de waarde van jouw toekomstige oplossingen is voor hun. Zodat zij daarmee concurrentie voordeel zij kunnen bereiken en hoe zij hun resultaten kunnen verbeteren.

Minder is meer

Het is dus tijd dat (retail) organisaties nu echt gaan begrijpen dat de belangrijkste kennis die zij hebben het echte begrip over prospects en klanten is. Er is niks belangrijker dan dat. Hoe beter je hun begrijpt hoe minder marketing tactieken en verkoop strategien je nodig hebt. Waarom? Omdat je jouw activiteiten veel effectiever doet omdat je je richt op de juiste prospects en klanten en ze ook de juiste oplossingen biedt. Het echt kennen van je klanten is belangrijker dan welk ander element in jouw marketing succes. Het maakt je marketing effectiever, het maakt je producten beter en je resultaten zullen groeien.

Ja, onderzoek is noodzakelijk

Onnodig om te zeggen, maar ik adviseer je ten sterkste om zoveel mogelijk onderzoek naar klanten te doen als nodig. Om erachter te komen wat de frustraties, de angsten, de dromen, de wensen en problemen zijn van jouw ideale klanten.

Samenwerken met klanten

Bij Gamechanger geloven we erin dat er een betere manier van zakendoen mogelijk is. Door onze klanten te laten samenwerken met, en inspiratie en inzichten te laten krijgen, hun klanten. Met als doel om sneller de juiste innovaties van de grond te krijgen en te groeien. Betrek je klanten en leer ze steeds beter te kennen:

  • Zodat je nog beter ziet wat hun emoties zijn en wat belangrijk voor hen is;
  • Zodat feiten een nog grotere betekenis krijgen;
  • Zodat je minder bang bent van je klanten;
  • Zodat je intimiteit met je klanten ontwikkelt;
  • Zodat je loyale relaties met hun ontwikkelt.

Ben jij er klaar voor?

Bedenk …. je ontwikkelt jouw organisatie om persoonlijke en zakelijke doelen te realiseren. En jouw organisatie is dat alleen in staat als je haar bouwt rondom wat jullie klanten echt willen kopen. De enige manier om daarachter te komen is om ze verdraaid goed te leren kennen. Dat doe je niet door eenmalig onderzoek per jaar. Dat doe je door continue in gesprek te zijn, te luisteren en te leren van jullie klanten. Online communities bieden daarvoor een uitstekend platform om naar klanten te luisteren en ze te betrekken in het ontwikkelen van producten en diensten die er voor hen toe doen.

Suggestie om volgende stap te maken naar loyale klanten

Audiocursus Succesvollere CommunitiesTijdens deze UNIEKE Gratis Audiocursus ‘Succesvollere Communities’, zul je in korte tijd, online community succes strategieën en ideeën ontdekken. Strategieën die je direct kunt gebruiken om jouw marketing succes te vergroten. Onderzoek wijst uit dat je met behulp van communities het hoogste niveau van betrokkenheid bij je klanten kunt creëren. En daardoor de klantretentie kunt verhogen en klantloyaliteit kunt winnen.

Klik hier om de Audiocursus ‘Succesvollere Communities’ aan te vragenhet is 100% GRATIS!

Help je mij dit artikel te delen?

En vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties er plezier van kunnen hebben.

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

1 reactie

  1. Ik lees net het boek Web Marketing 2.0 van Rich Schefren, CEO van Strategic Profits. Daarin staat een stukje over de relatie tussen het betrekken van je klanten en klantloyaliteit. Dat wil ik je niet onthouden, omdat het nogmaals bewijst wat ik in mijn artikel hierboven beschrijf: waarom het opbouwen van een community zo belangrijk is. Wat blijkt namelijk?

    - Als een organisatie haar klanten meer betrekt bij haar activiteiten dan zullen zij langer klant blijven en neemt de loyaliteit toe;
    - Een community leidt tot de hoogste vorm van betrokkenheid met je klanten.

    Dit is het volledige rijtje van welke web 2.0 middelen een steeds hogere betrokkenheid ondersteunen. Van laag naar hoog is:
    1. Bookmarking
    2. Tagging
    3. Adding to a group
    4. Rating
    5. Votng
    6. Commenting
    7. Endorsing
    8. Favoriting
    9. Upload
    10. Blogging
    11. Fan Community Participation
    12. Create Mash-Up
    13. Podcasting
    14. Vlogging
    15. Adding Friends
    16. Networking
    17. Create Fan Community

    Beantwoorden

Laat een reactie achter


− twee = 2