Waarom ik geloof in co-creatie

Een paar weken geleden vroeg iemand mij ‘Wat voor een co-creatie werkvormen gebruik jij?’ Ik schudde tien werkvormen waaraan je kunt denken uit mijn mouw. Een week later kwam deze vraag weer naar boven en liet me niet meer los. Als je er goed over nadenkt is het best een lastige vraag om te beantwoorden omdat er geen eenduidig antwoord is. Er zijn wel 101 werkvormen die je kunt kiezen, so what? Je dient eerst de vraag te beantwoorden die eraan ten grondslag ligt. En die vraag luidt: waarom geloof je in co-creatie?

De echt wezenlijke vraag

Nu ik het voortreffelijke boek van Simon Sinek ‘Begin met het waarom’ aan het lezen ben, weet ik dat de echt wezenlijke vraag die eerst beantwoord dient te worden de waarom vraag is. Ook zijn video nodigt ertoe uit om over de waarom vraag na te denken. Neem er even rustig de tijd voor en laat je erdoor inspireren.

Kom, laten we elkaar dan eens wat beter leren kennen

Na het zien van deze video voelde ik me uitgedaagd om de waarom vraag te beantwoorden. Daarmee bedoel ik:

  • Wat is mijn doel dat ik met co-creatie wil bereiken?
  • Wat is mijn motief om voor co-creatie als strategie te kiezen?
  • Waarom geloof ik dat co-creatie werkt?
  • Waarom zou het mijn collega’s, klanten, partners interesseren dat ik aan co-creatie doe?

Waarom ik in co-creatie geloof

Ik zie een Nederland waarin mensen het beste uit hun werk en hun leven halen. Ik houd van veranderingen en het doorbreken van de status quo. Het kan anders, het moet anders.  Door samen oplossingen te bedenken en in gang te zetten die er echt toe doen. Mijn bedrijf Gamechanger, heb ik vierenhalf jaar geleden opgezet om Nederland innovatiever te maken en mijn steentje daaraan bij te dragen. Door samen oplossingen te bedenken en in gang te zetten die er echt toe doen.

Vertrouwen, menselijke maat, positief en bewust zakendoen zijn belangrijke kernwaarden aan het worden. Dat zijn veranderende kernwaarden die prachtige kansen bieden. Het zien van die kansen vraagt om vertrouwen in de toekomst. Dat vraagt om een nieuwe aanpak van ondernemen. Dat kan je niet alleen dat doe je samen.

Nieuwe mensen ontmoeten en hun ideeën en inzichten verbinden tot oplossingen die betekenisvol zijn, daar krijg ik mijn inspiratie uit. Om samen zaken aan te pakken en mensen te laten schitteren door hun die nieuwe aanpak te laten ervaren en zich eigen te laten maken.

Co-creatie is voor mij een strategie om succesvoller samen te werken, de beste oplossingen met elkaar te ontwikkelen en versneld in gang te zetten. En dat doe ik met ongelooflijk veel plezier, met iedereen met wie ik samenwerk, iedere dag weer!

Waarom geloof jij in co-creatie?

Het lijkt me hartstikke leuk als jij in het reactieveld hieronder de vraag beantwoord ‘waarom co-creatie voor jou belangrijk is’. Zodat we dat eerst scherp met elkaar hebben voordat ik, zoals ik in mijn blogpost ‘Wat is de meerwaarde van co-creatie’ beloofde de werkvormen toe te lichten.

Help je mij dit artikel te delen?

Vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties er plezier van kunnen hebben.