Waarom is er behoefte aan co-creatie bij Generatie Y?

Een tijdje geleden deed ik onderzoek naar ‘waarom ik geloof in co-creatie?’ Niet zozeer vanuit bedrijven, maar vanuit mensen. Waarom hebben wij behoeften om betrokken te worden in het verbeteren of vernieuwen van producten en diensten die we afnemen? Want laten we wel wezen, zo’n co-creatie traject kost tijd en moeite, en als het erop aankomt is dat juist het schaarste goed dat we hebben! Dan moet er toch iets fundamenteels zijn waarom er inmiddels 53% van de consumenten willen co-creëren?

Generatie Y belangrijk voor de koopkracht

In deze zoektocht stuitte ik op de Millenials, Generatie Y. Zij zijn goed voor 21% van de koopkracht en hun koopkracht neemt toe. Een groep waar je niet omheen kunt dus! Barkley, de Service Management Group en de Boston Consulting Group deden uitgebreid onderzoek naar deze groep met hun rapport ‘American Millennials’.

Het co-creatieve profiel van Generatie Y

Uit dit rapport leerde ik dat Generatie Y een belangrijk co-creatief profiel heeft. Zij houden van avontuur. Zij willen experimenteren, nieuwe dingen uitproberen en testen of ‘het’ werkt. Maar ook in de praktijk, waar ik momenteel met velen Millenials samenwerk in innovatie trajecten merk ik de enorme behoefte aan co-creatie. Heel specifiek kom ik tegen:

  • zij willen customer journeys co-creëren om op een nog betere manier producten te kunnen ontvangen;
  • zij willen de marketing en de sociale media touchpoints ontwikkelen om nog beter met organisaties te kunnen communiceren;
  • zij willen betrokken worden bij het co-designen van producten en diensten;
  • sterker nog, zij willen zeggenschap hebben over hoe dingen in organisaties gedaan worden!
  • tot slot, zij willen begrijpen waarom je doet wat je doet en niet alleen wat je verkoopt.

Leiderschap en Generatie Y

Dat Generatie Y een enorm belangrijke generatie aan het worden is zien we ook terug in ons Centrum voor Directeuren en Commissarissen, het platform voor leiderschap en toezicht. ‘9 to 5’, is een bijzondere theatervoorstelling waarin 10 jongeren hun kijk geven op leiderschap. De voorstelling vindt plaats op 12 februari, start als een pilot en is onderdeel van het nieuwe NCD-project Leiderschap 2020.

Competenties waar Generatie Y hoog op scoort

Er wordt veel gemopperd op de Generatie Y. Eigenlijk is dat heel ouderwets leiderschap: focussen op waar mensen niet goed in zijn in plaats van waar zij in uitblinken. Persoonlijk word ik heel enthousiast van deze generatie, want zij hebben prachtige competenties zoals:

  • Ondernemerschap;
  • Klantgerichtheid;
  • Besluitvaardigheid;
  • Omgevingsbewustzijn;
  • Initiatief.

Baby-boomers en Generatie X, wat nu?

De vraag is of wij, Baby-boomers en Generatie X, daarmee uit de voeten kunnen? Nou, vanavond ga ik daarover in dialoog met een groep van 15 oude rotten in ondernemen en 5 Millenials. Ik heb nu al enorme voorpret in wat er gaat ontstaan! Volgende week meer daarover ….

Heb jij de klantervaring zelf-assessment tool al?

Net zoals de klantervaring voor vele andere doelgroepen belangrijk is, is dat ook zo voor Generatie Y. Gamechanger’s klantervaring zelf-assessment tool helpt organisaties de klantbeleving en merkbelofte te ontwikkelen en te implementeren. Deze assessment zal je helpen te begrijpen waar jullie organisatie staat in het proces van het creëren van waardevolle en gedifferentieerde klantbelevingen.

6 Factoren om Customer Exeperience Management wel te laten slagen

Help je mij dit artikel te delen?

En vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties ervan kunnen profiteren. En jouw stem te geven door op de sterretjes te klikken.

Op meer enthousiaste medewerkers en klanten!
Marieke

PS: zijn wij al connected?

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

Geen reacties

Laat een reactie achter


− 3 = nul