Wat kost Community Management?

Een van de eerste vragen waarmee een potentiële Community Manager mijn organisatie belt is: “Wat kost Community Management?” Alhoewel dit een lastige vraag is om te beantwoorden doe ik mijn best om hier een aantal richtlijnen voor de vaste en variabele kosten te geven.

Community Management starten

Het beginnen van community management lijkt veel op het opzetten van een nieuwe organisatie. Net zoals bij een startup begint het met iemand die erin gelooft en ermee aan de gang gaat. Die persoon besteedt zijn/ haar tijd in het begin aan het opzetten en uitvoeren van het plan en de eerste klanten worden geworven. Het onderhouden van deze klantrelaties vraagt weer andere activiteiten van de persoon in kwestie en vervolgens wordt er een afweging gemaakt tussen iemand – part-time – erbij halen om de werkzaamheden te verdelen om groei te realiseren. Nou, zo is het dus ook met het starten met Community Management.

Vaste kosten van Community Management

Organisaties die willen starten met Community Management dienen rekening te houden met een aantal vast kosten. Deze vaste kosten zijn:

Personeelskosten
Veruit de grootste kostenpost is de inzet van de Community Manager. Ga je deze persoon op de pay-roll nemen of huur je iemand in. Mijn overtuiging hierbij is dat Community Management over relaties gaat. En aangezien relaties de kern van de zaak zijn besteedt je dat niet uit! Als je Community Management serieus wilt aanpakken, en dat doe je anders wordt het een verliesgevende zaak, zal je iemand hiervoor in dienst nemen. Een Community Manager verdient momenteel een salaris van € 40.000 per jaar. Community Managers zijn 60% van hun tijd met de community bezig.

Moderators zijn vanuit hun inhoudelijke expertise betrokken in de community. De ervaring leert dat deze mensen 1 dag per week daarmee bezig zijn. Met een gemiddeld intern rekentarief van € 100,= per uur betekent dit zo’n € 3.000 tot € 4.000 per maand.

Derhalve komen komen de personele kosten voor een community in de startfase op € 80K per jaar.

Platform kosten
De keuze van het platform is sterk bepalend voor de kosten die je ervoor uittrekt. Ga je een opensource platform gebruiken? Of kies je voor een full-service platform? Of ga je zelf een platform bouwen? Afhankelijk van de keuze die je maakt variëren de kosten tussen de € 15.000 en € 100.000.

Variabele kosten van Community Management

Naast de vaste kosten zijn er ook variabele kosten waarmee je rekening dient te houden. Deze zijn:

Actieve leden
De essentie van een community is dat de geregistreerde leden erin actief zijn. Maar tot hoever wil je groeien? Een community met 100 actieve leden kost minder dan een community met 500 actieve leden.

Werven van leden
Afhankelijk van de doelen die je met jouw online community wilt bereiken zal je jouw doelgroep bepalen. In sommige gevallen heb je direct en eenvoudig toegang tot potentiële leden voor jouw community in andere gevallen zal je mogelijk bestanden moeten aankopen om ze te benaderen. Of veel tijd stoppen in het aangaan van contacten met potentiële leden via de sociale netwerken waarin zij zich al begeven.

Meetings
Neem in de kosten calculatie van Community Management ook de tijd op die bijvoorbeeld de marketing en technische collega’s besteden aan overleg dat gewenst is in relatie tot de community.

Community Management training
Voor de meeste mensen in een organisatie is community management iets nieuws. Om je community een goede start te geven en actiever te krijgen is het verstandig om een community management training op te nemen in de totale kosten.

Relatiemanagement
Vergeet niet wat geld in je budget op te nemen voor incentives. Zodat je leden die actief zijn in jouw community kunt belonen. En vraag je ook af of je online events gaat hosten en hoe vaak je dat gaat doen. De kosten daarvan zijn afhankelijk van het aantal deelnemers en variëren van € 99,00 tot € 500,00 per maand.

Kortom, een community starten en runnen kost geld. En zeker als je community niet actief is ben je dat geld kwijt. Maar wat als je de community wel actief maakt? Dan worden de kosten een investering in (toekomstige) relaties. Als je dat niet ziet, dan kan je beter of geen community starten of de slapende community die je nu hebt stopzetten!

Wat denk jij?

Hoe kijk jij aan tegen de kosten van Community Management? Deel het met ons in het commentaarveld hieronder.

Help je mij dit artikel te delen?

Vergeet niet om dit artikel te delen met je netwerk door op Tweet, Like, Share of Google+ knoppen onderaan deze pagina te klikken, zodat ook jouw relaties ervan kunnen profiteren. Of jouw stem te geven door op de sterretjes te klikken.

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

1 reactie

  1. Hi Marieke,

    Dank voor deze praktische handvatten, ik heb ze gebruikt voor het inrichten van een business case en die pakt mooi uit!

    Dank!
    Ilya

    Beantwoorden

Laat een reactie achter


acht + 6 =