Wat zijn de 7 doodzonden van een Community Manager?

Door de jaren heen heb ik geprobeerd om een van de grootste fabels van co-creatie communities te verdrijven. Dit fabel luidt als volgt: “Bouw een co-creatie community en ieder product dat je samen maakt zullen mensen kopen!”

In werkelijkheid is het bouwen van een een co-creatie community net zoals iets anders in organisaties. Het kan de grootste business generator worden sinds de komst van sociale media. Of het kan een vernietigende kracht hebben om de kansen die je producten en samenwerkingen hebben volledig naar de maan te helpen.

Het lot van de gemiddelde community manager

In de loop der jaren heb ik gezien hoeveel goedwillende community managers vast komen te zitten in dezelfde pijnlijke cyclus om mensen te verbinden met gedeelde interesse, deskundigheid of een doel. Zij blijven tot laat doorgaan, staan vroeg op en besteden hun kostbare vrije tijd aan het succesvoller krijgen van de community.

En wat krijgen ze als beloning voor het opofferen van hun tijd, energie en talent? Absoluut niets! Misschien een reactie op de 4de maandag van januari tijdens de Community Management Appreciation Day.

Ik weet zeker dat je je kunt voorstellen hoe frustrerend en demotiverend het is om voortdurend inspirerende interactie en grote betrokkenheid te creëren zonder dat dit een significante verandering laat zien in het maken of verbeteren van producten waar klanten wel iets aan hebben.

Wat deze goedbedoelende community managers niet begrijpen is dat een co-creatie community een belangrijk deel is van jullie business development activiteiten. Het kan zelfs het belangrijkste onderdeel ervan zijn. Je moet strategisch zijn in community management wil je vooruitgang bereiken in de organisatie. Anders werkt alles tegen je.

Zelf-check …..
Pleeg jij een van deze 7 doodzonden als Community Manager?

In de loop der jaren heb ik ontdekt welke zeven enorme fouten professionals maken in hun rol als Community Manager. Als je ze blijft maken, gaat het je organisatie niet helpen. Uiteindelijk haak jezelf ook volledig af (al dan niet met een burn-out). In deze blogpost vertel ik over de eerste drie doodzonden. In mijn blogpost van volgende week ‘Het ontbrekende hoofdstuk’ over de overige vier.

Nummer 1: Geen duidelijk pad voor ogen hebben

Veel Community Managers starten een co-creatie community in de hoop dat zij meer inzicht krijgen in wat collega’s en klanten willen. Of om het gouden idee te krijgen voor een nieuw product. Of om het product te verbeteren waar iedereen in de markt op zit te wachten. Maar ze falen.

Wat je in werkelijkheid moet doen is focus houden op datgene dat je kunt controleren. Er zijn vier community strategieën. Kies voor ÉÉN community strategie zodat je waarde begint te leveren aan jouw organisatie, klanten en relaties. Waarom zou je hieraan tijd spenderen? Omdat je FOCUS nodig hebt om een goede community te bouwen.

Nummer 2: Een community die verveeld

We voelen ons gebombardeerd, zelfs verstikt worden met de grote hoeveelheid informatie die nergens naar leidt. Dat gaat ook op in een co-creatie community.

Een aantal signalen die erop wijzen dat je community saai is:

  • Je krijgt geen reacties
  • Je spreekt de leden in de community niet aan
  • Het ontbreekt jezelf aan passie

Je kunt snel al een aantal verbeteringen realiseren door:

  • Vragen te stellen die prikkelen tot het meedoen in de community
  • Voorbeelden te geven van bijvoorbeeld nieuwe concepten
  • Woorden te gebruiken als jij en ik

Alles wat er in jullie co-creatie community wordt gemaakt moet WAARDEVOLLE informatie zijn die de product ontwikkeling verder brengt en welke mensen kunnen gebruiken in hun leven.

Nummer 3: Onnodige veel tijd erin stoppen

De grootste frustratie van Community Managers is dat zij altijd het gevoel hebben dat ze er ongelooflijk veel tijd in moeten stoppen en dat er minimaal iets uitkomt.

Als je merkt dat jij dit doet STOP er dan mee, want dan is Community Management misschien niks voor jou.

Of ga er effectief mee aan de slag door de komende 30 dagen bij te houden hoeveel productieve (gericht op interactie en de leden) en niet-productieve uren (interne organisatie, techniek) je per dag aan de co-creatie community besteedt. HELDERHEID is de onmiskenbare sleutel tot community succes.

Als je merkt dat je deze zonden schendt …

Ik schrijf veel over co-creatie en communities de laatste tijd, want ik ben momenteel intensief betrokken bij twee trajecten waarin een co-creatie community volop wordt gebruikt.

En ik zit middenin het plannen van onze volgende Workshop Business Development met co-creatie communities voor 29 november. Als je er nog niet van hebt gehoord, deze workshop gaat je een enorme doorbraak geven voor jullie organisatie. De vorige 8 VIP’s die deze op 10 oktober bijwoonden waren waanzinnig enthousiast en gaven een 8.5!

Dus als je merkt dat je deze zonden schendt … als je op een plek in je bedrijf zit waar je de volgende stap wilt maken … en als community manager een echte doorbraak voor jezelf wilt bereiken … dan raad ik je aan om aan deze Co-creatie Community Workshop mee te doen.

Je kunt hier de volledige informatie over deze workshop te weten komen…

Voordat je gaat …

  1. Vond je dit bericht nuttig voor jou?
  2. Vind jezelf dat je deze zonden schendt?
  3. Welke vragen zou jij nog meer beantwoord willen hebben?

Zoals altijd, zou ik het waarderen als je in het reactieveld hieronder wil antwoorden en deze post via Facebook, Google+, Twitter en Linkedin wil delen door op de knoppen hieronder te klikken.

Ontvang de meest actuele artikelen per e-mail en de GRATIS Podcast Succesvollere Communities


Loading ... Loading ...

0 reacties

Laat een reactie achter


6 + = acht